4 april 2021

HAN-Studenten werken aan bakfiets op Waterstof

Afbeelding-SEECE-2021

Twee vierdejaars studenten van de HAN, Mika Damen en Roy Bos, werken bij Alles over Waterstof in Arnhem aan de HydroCargo. Dit is een bakfiets, aangedreven door waterstof.

Het is de tweede keer dat Mika Damen stage loopt bij Alles over Waterstof, het bedrijf van Frank Mietes en Erwin Geurts. Het tweetal verliet in 2018 de financiële wereld om zich, een beetje bij toeval, te richten op de promotie en toepassing van waterstof als energiedrager en brandstof.

WATERSTOF EXPERIENCE

‘We willen het verhaal vertellen over wat waterstof is: een gas dat lichter is dan lucht. De dichtstbijzijnde plek waar je het kunt delven is op Jupiter. Dus je moet het zelf produceren, dat kan prima door het gebruik van elektriciteit en water. Als je het eenmaal hebt gemaakt, kun je het toepassen als brandstof of energiedrager, het is heel goed op te slaan in cilinders of bijvoorbeeld in zoutcavernes. Het is veelzijdig en, zeker als je voor de productie groene stroom gebruikt, heel schoon.’

Die boodschap presenteert Alles over Waterstof onder de noemer ‘waterstof experience’ bij allerlei organisaties, waaronder scholen en overheden. Om die presentatie aantrekkelijker te maken, kreeg student Embedded systems engineering Mika Damen de vraag om een elektrische step te laten rijden op waterstof. Dat lukte. De step is bij die workshops een groot succes.

BAKFIETS VOOR GROENE RIJDERS

Nu is Mika Damen terug bij Alles over Waterstof om samen met Roy Bos voor zijn afstudeerstage een waterstof-elektrische aandrijving te maken voor een bakfiets. Het is de bedoeling dat de Groene Rijders, een CO2-neutrale bezorgdienst in Arnhemmedio april met de HydroCargo rijdt. ‘We bouwen hiermee voort op de principes van de step. De bakfiets wordt heel sterk en geschikt om de Arnhemse heuvels te bedwingen. Voor de kracht van de waterstof-brandstofcel vormen die geen enkel probleem’, zegt Frank Mietes.

Waterstof is volgens hem dus schoon, relatief makkelijk op te slaan, superlicht en snel te tanken. Maar als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat toch meestal ook zo? ‘Nee, in dit geval zeker niet’, stelt Frank Mietes. ‘Waterstof is supergaaf’, vindt ook Mika Damen, die het elektronische deel van de energievoorziening van de bakfiets voor zijn rekening neemt. ‘Het is dé oplossing tegen de vervuiling in de wereld. Dat maakt mijn werk zinvol, dat vind ik belangrijk.’

STUDENTEN VERSTERKEN ELKAAR

Werktuigbouwkunde-student Roy Bos zorgt voor het modulaire ontwerp en hij kijkt naar de veiligheidsaspecten: ‘Ik ben eerst veel bezig met wet- en regelgeving, daarna maak ik het ontwerp en vervolgens kunnen Mika en ik samen het systeem toepassen. We versterken elkaar.’ Bij Alles is Waterstof weten ze het zeker: waterstof is dé energiedrager van de toekomst.

‘En wij staan daarin zeker niet alleen. Veel partijen; de industrie, energieleveranciers, overheden, milieuorganisaties, iedereen vindt het mooi, alleen staat de ontwikkeling nog in de kinderschoenen. Het is een beetje de kip en het ei: er zijn nog maar zes waterstoftankstations in Nederland, dus kiezen weinig mensen voor een auto die op waterstof rijdt. Omdat er weinig van die wagens zijn, komen er dus geen tankstations bij.

ELEKTRISCHE VOERTUIGEN

De elektrische auto had daar eerder ook last van, dat doorbrak Elon Musk door veel laadstations voor zijn elektrische Tesla langs de snelwegen te plaatsen. Dat zorgde mede voor de doorbraak van elektrisch rijden. Maar de actieradius van waterstofvrachtwagens zit inmiddels op 600 kilometer en in een kwartier kun je die vol tanken. Dus waterstof gaat zich echt wel nestelen naast elektrisch rijden, misschien gaat het er wel aan voorbij’, zegt Frank Mietes.

Bron: TechGelderland