3 februari 2021 De HydroCargo; in het Waterstoflab wordt een waterstofbakfiets ontwikkeld

Afbeelding-SEECE-2021

De HydroCargo, zo heet de bakfiets op waterstof die sinds 1 februari in Arnhem ontwikkeld wordt. Overheden, bedrijven, een stichting en een kennisinstelling werken samen aan het project in het waterstoflab van de HAN.

De waterstofbakfiets moet de distributie van goederen in binnensteden schoner maken. De Arnhemse Groene Rijders gaan als eerste stadsdistributeur van Nederland gebruikmaken van het duurzame transportmiddel. Het grote voordeel van de bakfiets: hij heeft een veel grotere actieradius dan batterijvoertuigen. ‘Dankzij een range extender wordt de actieradius van de bakfiets verdubbeld en de laadtijd teruggebracht naar minuten in plaats van uren’, schrijft Alles over waterstof op zijn website. Alles over waterstof is de coördinator van het project.

SAMENWERKEN IN DE DRIEHOEK

Het project wordt gezamenlijk uitgevoerd met bakfietsfabrikant Urban Arrow en de Hogeschool van Arnhem Nijmegen (HAN). Urban Arrow is geïnteresseerd in de mogelijkheden die waterstoftechniek voor haar fietsen te bieden heeft. Het Lectoraat Duurzame Energie van de HAN en twee afstudeerders zijn betrokken bij de techniekontwikkeling. Het project wordt mede mogelijk gemaakt door financiële steun van de Provincie Gelderland. Erwin Geurts van Alles over Waterstof: ‘Het is een uniek project waarbij bedrijfsleven, studenten en onderzoekers samenwerken aan de ontwikkeling van de waterstofbakfiets, die bovendien gedurende de ontwikkeling al in de praktijk getest en verbeterd wordt’.

DEZE LENTE IN DE ARNHEMSE BINNENSTAD

Vanaf april is de bakfiets gereed voor de eerste praktijktesten door de Groene Rijders en is de kans groot dat Arnhemmers deze innovatieve waterstofbakfiets op straat tegenkomen. Volg de ontwikkelingen.

Bronallesoverwaterstof.nl