20 januari 2015

HAN-studenten presenteren duurzame energievoorziening op Noorderslag

Afbeelding-SEECE-2021

Studenten van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) presenteerden hun innovatieve energievoorziening WattSun op Eurosonic Noorderslag in Groningen. Handzame accupakketten zorgen voor duurzame ‘pop-up-energie’ op festivals.

In en rond het Groningse Infoversum, een 3d-bioscoop en conferentiecentrum in de vorm van een grote witte bol, werden van 14 tot en met 17 januari festivalinnovaties gepresenteerd. Tussen de 3d-geprinte gitaren, cashless betaalsystemen en state-of-the-art oordoppen stond WattSun.

FESTIVALS VERVUILEN

Op de meeste festivals staan dieselagregaten te ronken om speakers, koelingen, lichten en andere apparatuur van elektriciteit te voorzien. De brandstof is kostbaar en zorgt voor CO2-uitstoot. En niet zo’n beetje. Grote out-door-festivals verstoken in een paar dagen meer dan 100.000 liter brandstof, bleek uit een bezoek van de HAN aan Lowlands afgelopen zomer.

MINOR GREEN S-TEAM

Genoeg reden voor HAN-studenten om deze festivals te verduurzamen. Binnen de minor Green S-Team werkten studenten van verschillende technische opleidingen aan een bedrijfsopdracht van Green Events en Gelderland Valoriseert. Deze partijen zochten een verkoopbaar alternatief voor de aggregaten. Uiteindelijk gingen vier IPO-studenten en een student Embedded Systems Engineering met het vraagstuk aan de slag.

SOPRA LIGHT

‘We wilden eigenlijk een kleinere versie van SOPRA maken’, zegt IPO-student Ruben Romijnders. SOPRA staat voor Sustainable Off-Grid Power Station for Rural Applications. Zoals de naam al zegt kan SOPRA afgelegen gebieden, die niet zijn aangesloten op het elektriciteitsnet, van duurzame stroom voorzien. ‘We zochten een handzame vorm, die gemakkelijk te verplaatsen is. We dachten over een aanhanger en een pallet, maar uiteindelijk kozen we voor stapelbare batterijpakketten’, zegt Romijnders.

STAPELBARE ACCU’S

WattSun bestaat uit een omvormer, waar accupakketten op gestapeld kunnen worden. ‘De gebruiker hoeft bijna niets aan te sluiten. De gestapelde accu’s verbinden automatisch en er hoeft maar één stekker in de WattSun. Die van de elektrische apparatuur die de gebruiker wil aansluiten’, zegt Romijnders. Ledlampjes geven, per accu, aan hoeveel stroom er nog in de WattSun zit.

KLEINE TENTEN

WattSun is vooral bedoeld voor eettenten, EHBO-posten en andere kleine onderdelen van festivals. ‘Een blarenpost op de Nijmeegse vierdaagse zou bijvoorbeeld geschikt zijn’, zegt student embedded systems engineering Leander van Dinteren. De WattSun levert 2,4 KWH en een set, een stapel van vier accu’s, kan een klein podium een uur van stroom voorzien. ‘We hebben verbruiksdata gekregen van het DRIFT Festival in Nijmegen’, laat Romijnders weten.

Voordat de accu’s worden ingezet, laadt de gebruiker deze op met elektriciteit van het net. Festivalorganisaties kopen zelf duurzame energie in.

SOPRA

Het energiesysteem dat de studenten inspireerde, SOPRA, is ook aanwezig op Noorderslag. Naast het Innoversum staat een grote container vol vermogenselektronica, meet- en regelapparatuur en accu’s. Er kunnen zonnepanelen, windturbines en conventionele opwekkers worden aangesloten, waardoor het als een permanente energiecentrale kan dienen. ‘SOPRA is eigenlijk gebouwd om afgelegen gebieden van stroom te voorzien. Het wordt bijvoorbeeld ingezet in Afrikaanse landen om in fabrieken, die nu draaien op diesel, elektriciteit te genereren’, zegt Evert Raaijen, uitvinder van SOPRA en Business Development Manager bij ALFEN.

Maar voor festivals is het systeem ook geschikt. En het kan, in aanvulling op de WattSun, ook grote energievreters van stroom voorzien. ‘We hebben het systeem uitgeprobeerd op Hoogte80, een theaterfestival in Arnhem. Daar heeft SOPRA nauwelijks iets van gemerkt’, zegt Raaijen met een glimlach. ‘Stel, je wil een kwart van mijn woonplaats Harderwijk van stroom voorzien, dan heb je maar twaalf van die containers nodig’, aldus Raaijen.

NOODZAAK ENERGIEOPSLAG

De ontwikkeling van elektrische energieopslag is erg belangrijk voor de transitie naar een duurzame energievoorziening. Duurzame energiebronnen, zoals zon en wind, leveren elektriciteit niet op het moment waarop de energiegebruiker die nodig heeft. Deze energie kan tijdelijk worden opgeslagen, maar accu's zijn over het algemeen veel te duur en te groot. Daarom focust SEECE op de ontwikkeling van energieopslag, waaronder op festivals.