17 juni 2014 HAN inventariseert duurzaamheidsvraagstukken op Lowlands

Afbeelding-SEECE-2021

Studenten die deelnemen aan de HAN-minor Green S-team houden zich vanaf september 2014 bezig met de verduurzaming van festivals. De komende weken formuleert de HAN concrete studieopdrachten. Ter inspiratie leidde Ronny Hooch Antink, directeur van evenementenorganisatie LOC7000, een delegatie van de

Zelfs zonder bezoekers heerst er drukte op het Lowlandsterrein. In het uitgestrekte polderlandschap van Flevoland racen medewerkers in karretjes rond, takelen technici enorme lichtinstallaties de lucht in en rijden vrachtwagens af en aan met drank en etenswaren. Het is woensdag 13 augustus, wanneer een delegatie van de HAN samen met partner ZAP Concepts de opbouw van het festival bijwoont. Een dag voor de start van het driedaagse muziekfestival dat jaarlijks zo’n 55.000 bezoekers trekt.

Festivals als Lowlands zijn een logistiek meesterwerk. In korte tijd wordt een kleine stad uit de grond gestampt. Inclusief riolering, voedselvoorziening, afvalbeleid, parkeergelegenheid en een energienetwerk. Net als in een echte stad brengen die voorzieningen een nadeel met zich mee: vervuiling.

Er worden regelmatig nieuwe oplossingen verzonnen die vervuiling door Lowlands terugdringen. Dit jaar konden bezoekers slapen in een zogenaamde one nights tent, een recyclebare tent waar de gebruiker statiegeld voor betaalt. Die werd geïntroduceerd omdat veel festivalgangers hun afgedankte tent op de camping lieten slingeren. Ook vroeg de organisatie dit jaar parkeergeld om autorijden te ontmoedigen en om een speciale Lowlandsbus te bekostigen, die de bezoeker van ‘voordeur naar voordeur’ bracht.

Maar er liggen nog veel uitdagingen. Lichtshows, knallende muziek en koude drankjes vragen veel energie. Lowlands verstookt per editie meer dan 100.000 liter diesel. Er worden generators ingezet, omdat er geen elektriciteitsnet aanwezig is op het festivalterrein.

Onderzoek naar de aanleg van een elektriciteitsnetwerk brengt een aantal problemen aan het licht. Het vastrechttarief is bijvoorbeeld niet afgestemd op incidenteel gebruik, zoals bij festivals het geval is. Daardoor zijn de kosten verhoudingsgewijs erg hoog. Daarnaast is de aanleg van een elektriciteitsnet op zich al een flinke investering, voor een festival dat een keer per jaar plaatsvindt.

De komende weken formuleert de HAN, samen met ZAP Concepts, concrete cases voor studenten die de minor Green S-Team volgen. Bijvoorbeeld rondom de duurzaamheidsuitdagingen die in dit artikel genoemd worden.

Telefoons internationaal