321e56b6-0cf1-11ee-b3b9-02565807075b Afbeelding voor in de header van Jet de Jong, jubilaris bij de HAN.

Oud genoeg om te weten wie je bent. Jong genoeg om door te willen leren. Dat geldt zeker voor jubilarissen bij de HAN. Tijdens dit jubileumjaar, waarin de HAN 25 jaar bestaat, laten we ze aan het woord. Dit keer: dramadocent Jet de Jong.

In de jaren tachtig lag het werk niet voor het oprapen. Jet de Jong, nog nat achter de oren, had net de lerarenopleiding afgerond aan de Gelderse Leergangen in het Nijmeegse Dukenburg. Solliciteren, daar moest je een lange adem voor hebben. Ze stortte zich met overgave op het vrijwilligerswerk. Bij het Steigertheater in die stad, toen een broedplaats voor vernieuwend theater en cabaret, programmeerde ze artiesten, dweilde ze vloeren, knipte ze kaartjes; wat deed ze er niet? Die passie voor theater, die had ze, heeft ze en zal ze tot de laatste snik houden.

“De Toneelschool in Maastricht, dáár wilde ik heen. Als 25-jarige volgde ik er parttime de opleiding docent Drama. En plezier dat ik er had! Dit was wat ik wilde. Direct hierna liep ik stage bij de HAN, bij de lerarenopleiding Instituut Leraar en School. Ik ben meteen begonnen met dramalessen voor alle vakken van de lerarenopleiding. Zo’n 3 tot 4 jaar kreeg ik tijdelijke aanstellingen. Ik vond het allemaal prima. Een vaste aanstelling volgde, die ik combineerde met een baan als docent drama bij de Nijmeegse scholengemeenschap Groenewoud."

"Ook had ik nog klussen als freelance regisseur en toneelschrijver. Een prachtige tijd. De rector gaf ruim baan voor drama en toneel. Ik maakte toneelvoorstellingen bij de vleet, groot en klein, deed aan theatersport, was na schooltijd met groepen leerlingen op de HAN in de weer. Kortom, ik werkte veel buiten de lijntjes en was bijna permanent op de toneelvloer. Dat bleek niet meer te doen toen ik kinderen kreeg, die ik wenste.”

25 jaar bij de HAN. Hoe verliepen die jaren verder?

“Als docent Drama maakte ik onderdeel uit van een dramateam met in totaal 5 docenten. Bij de lerarenopleidingen, nu de Academie Educatie, hebben we dat goed kunnen ontwikkelen. Drama is een wezenlijk onderdeel van het docent worden. Sta je voor de klas, dan word je bekeken en zijn je presentatievaardigheden superbelangrijk.  Wat vertelt je lichaamstaal, wat straal je uit en hoe is dat te verbeteren? Daarvoor gebruiken we drama, zodat studenten met plezier spelsituaties oefenen en uit hun comfortzone komen. Want ze kunnen meer van zichzelf laten zien. Het is belangrijk dat ze zich ontwikkelen tot leuke vertellers en sprankelende persoonlijkheden voor de klas.”

Wat heb je geleerd?

“Drama reikt verder dan alleen iemand betere presentatievaardigheden aanleren. Van pur sang dramadocent heb ik me kunnen ontwikkelen tot lerarenopleider. Drama kun je in veel situaties inzetten, ook op een middelbare school, om bijvoorbeeld een vreemde taal of biologie te leren. Visualiseer het complete spijsverteringskanaal, waarbij 1 leerling de mond vormt, de 2e de lippen, enzovoorts. Ook werk ik in de Minor Drama en Theater in onderwijs, 10 jaar bestaat die nu. Vanuit het hele land trekken we daarmee studenten. Sinds een aantal jaren geef ik les in leren en lesgeven in ICT. Ook leer ik elke dag opnieuw van het contact met studenten. Met de jaren ga je steeds subtieler en to the point aandacht geven waar dat nodig is. Je verfijnt.”

Hoe zie je de toekomst?

“Ik hoop nog een aantal jaren met de juiste energie door te gaan en nieuwe dingen op te zetten. Ik word geraakt door de absolute bevlogenheid van jonge collega's om les te geven. Ook studenten vinden dat prettig. Die inspirerende docent wil ik ook voor ze blijven. Onverminderd is ook de werkdruk. Collega's zitten 's avonds en in het weekend te mailen. Dat is die passie, die zorg voor de studenten. Maar dat is ook de valkuil.”

Wat is jouw ‘eigenwijsheid’?

“Ik ben een theatermens in hart en nieren. Theater is mijn passie en wat je daar allemaal mee kunt! Daar blijf ik in ontdekken.”