Jubilaris Richard Taal

“Accountancy is allesbehalve stoffig”

00f0475c-0cf1-11ee-afba-02565807075b banner interview Richard Staal

Oud genoeg om te weten wie je bent. Jong genoeg om door te willen leren. Dat geldt zeker voor jubilarissen bij de HAN. Tijdens dit jubileumjaar, waarin de HAN 25 jaar bestaat, laten we ze aan het woord. Deze keer: hogeschooldocent Richard Taal.

In januari was Richard 25 jaar in dienst bij de HAN. Met de jaren lijken de studenten jonger te worden, signaleert hij. Het valt hem op dat ze veranderd zijn. “Tegenwoordig zijn de studenten veel creatiever en meer maatschappelijk bewust.”

Richard doceert aan de opleiding Accountancy bij de Academie Financieel Economisch Management (AFEM). De laatste jaren richt hij zich vooral op propedeuse-studenten. Die zetten een denkbeeldige onderneming op, waarbij Richard ze onder andere kennis bijbrengt over de samenstelling van een succesvol ondernemingsplan, managementrapportages en jaarbegrotingen. “Hun creatieve ideeën zijn zeker levensvatbaar. Studenten staan middenin de maatschappij, ze zijn veel bezig met duurzaamheid in hun ondernemingsplannen. Bij de productie van goederen houden ze rekening met schadelijke stoffen. In alles staat hergebruik voorop, ook bij gebruikte mobieltjes, bijvoorbeeld.”

25 jaar bij de HAN. Vertel!

“Via de artiesteningang ben ik het onderwijs ingerold. Een oud-docent van de HEAO Arnhem, die later opging in de HAN, vond het leuk als we eens samen een les zouden geven. Van ver hoefde ik niet te komen: het accountantskantoor waar ik toen werkte, zat naast de opleiding. Het lesgeven beviel goed; ik ging het wekelijks een dag doen. Tot het moment dat het accountantskantoor me 5 dagen in de week beschikbaar wilde hebben. Ik kwam weer in contact met de hogeschool toen de HAN werd opgericht en ze om accountants verlegen zat. Toch koos ik voor het docentschap. Dat doe ik 4 dagen per week, die andere dag ben ik als zzp’er actief in de accountancy.”

e78cbb60-0cf0-11ee-bc67-02565807075b Foto van jubilaris Richard Taal, hij werkt 25 jaar bij de HAN.

Wat heb je geleerd?

“Dat goede accountants niet alleen een potlood achter het oor hebben en met cijfertjes bezig zijn. Via het onderwijs kom je erachter dat er meer facetten in het leven van belang zijn. De mens achter de accountant. Ik merkte dat de obsessie voor financieel gewin in de financiële sector een keerzijde heeft, dat de zeepbel ooit ging barsten. Accountants die frauderen, wie had dat ooit gedacht? Het hek was van de dam. Nu kunnen we studenten het verhaal achter de cijfers meegeven. Daar heb ik steeds meer interesse voor opgevat, waardoor ik later ook de master Learning & Innovation ben gaan volgen. De sector moet veranderen.”

Hoe zie je de toekomst?

“Grijp alles aan om mee te bewegen met maatschappelijke trends. Pas het onderwijs aan waar mogelijk. Dat is uiterst belangrijk. De laatste 10 tot 15 jaar kenmerken zich door veel managementwisselingen binnen de HAN. Voormalig CvB-voorzitter Kees Boele heeft me erg geïnspireerd, op onderwijskundig gebied was hij een visionair. Maak ruim baan voor de deskundigheid van de docent in de uitvoering van zijn werk, en laat de bureaucratie, belemmerende ICT, roostering en afvinklijstjes achterwege. Deze veranderingen zijn nog nauwelijks uitgewerkt. Door de komst van een nieuwe CvB-voorzitter en de effecten van de pandemie zijn die blijven liggen.”

Wat is jouw ‘eigenwijsheid’?

“Boeles denkwijze en de noodzakelijke verandering van het onderwijs wil ik verder uitwerken. Met de financiële opleidingen lopen we niet voorop als het om veranderen gaat. De omgeving is redelijk conservatief. Ik zou graag fossielvrij onderwijs willen. Dat heeft niets met leeftijd te maken, maar alles met een denkwijze. We moeten af van het imago van de stoffige accountant. Oude werkwijzen en systemen? Laat ze los!”