Cursist aan het woord “Nu weet ik meteen waar ik moet zoeken als een opdracht binnenkomt”

260321 voor interview cursist Maikel Hendriks, van de opleiding Logistiek Medewerkers OKC (AVG / Post-hbo)

“De chirurgen zeggen: zonder jullie, kunnen wij niets”, vertelt logistiek medewerker Maikel Hendriks over zijn collega’s van het Radboudumc. Hij volgde de opleiding tot Logistiek Medewerker OKC.

“Ik vond het een ontzettend interessante opleiding. Dankzij de opleiding weet ik meteen waar ik moet zoeken als een opdracht binnenkomt.”

De 38-jarige Maikel was toe aan iets nieuws. Toen zijn baan als printermonteur en –installateur eindigde, dacht hij al snel aan de zorg. Maikel: “Een vriendin van ons werkte al bij het Radboudumc en vertelde over de logistieke afdeling daar. Ik was meteen geïnteresseerd. Het is een nieuwe uitdaging, ik wilde graag in de zorg werken. Ik ben gelukkig met deze functie, we zijn een echt team.”​

20 jaar geleden

Werken als logistiek medewerker bij het Radboudumc betekent dat Maikel de opleiding Logistiek Medeweker OKC bij HAN VDO moest volgen. “Het was ontzettend wennen, het was al 20 jaar terug dat ik voor het laatst in de schoolbanken zat”, vertelt Maikel. “Het voelde net als vroeger, ik ging voor het eerst naar school, samen met een collega. Maar vond ik de eerste dag op de middelbare school heel spannend, nu met meer levenservaring was het niet zo erg, ik had er vooral zin in!”

We maken er soms een wedstrijd van, wie het snelst weet waar het over gaat

Weten waar je moet zoeken

Maikel vond het heel interessant om te leren over de anatomie, het menselijk lichaam. “De Latijnse namen leren. Ik vond het ontzettend leuk om te leren waar iets in het lichaam zit”, zegt hij. “Maar ook meer te weten over protocollen en wet- en regelgeving. Nu zie ik op mijn werk een opdracht binnenkomen en weet ik meteen waar ik moet zoeken. Een fractuur in het been is wat anders dan een hartafwijking. We maken er soms een wedstrijd van, wie het snelst weet waar het over gaat. Dus ja, de stof zit er goed in bij ons.”

“Bij het Radboudumc moeten wij deze opleiding volgen. Andere cursisten werken in andere ziekenhuizen voor de Centrale Sterilisatie Afdeling (CSA) of de Anesthesiologie. Die hebben vaak minder ingrepen en werken vaste tijden”, legt Maikel uit. “Doordat we in een academisch ziekenhuis met meerdere operatiekamers (OK’s) en trauma werken, draaien we ook weekend- en nachtdiensten. Dat geeft ruimte om het werk te combineren met de opleiding, maar is ook privé goed te doen. Ik heb een koophuis en een gezin, dus betaald werk is nodig, maar het belangrijkste was de uitdaging van een nieuwe werkplek en opleiding.”

Stressbestendig: prioriteiten weten

Maikel geeft aan dat het belangrijk is om stressbestendig te zijn. “Je moet leren wat prioriteit heeft. Een trauma is belangrijker dan een geplande kleine ingreep. We bedienen meerdere OK’s, dan zoek je een witte jas, dan weer hechtingen. Daarnaast moet je bij trauma heel snel schakelen en meteen weten wat je moet doen en waar je moet zijn. Je ziet erge operaties en ernstige verwondingen, daar kun je niet bij stilstaan. Jij moet snel de spullen op de juiste plek afleveren.”

100% inzet

Zou Maikel anderen de opleiding aanraden? “Zeker, maar je moet je wel 100% inzetten. De uren die ervoor staan, heb je echt nodig om het in 8 maanden af te ronden. Dus zorg dat je de tijd inbouwt.” Maikel twijfelt er niet aan dat hij slaagt voor deze opleiding. “Ik heb veel gestudeerd en weet wat ik moet weten. Dankzij deze functie en opleiding kan ik straks bij elk ziekenhuis terecht. Nu zit ik helemaal op mijn plek bij het Radboudumc. Ik heb hier echt de kans gekregen om iets anders te gaan doen. Om iets nieuws te leren. En daar ben ik ze ontzettend dankbaar voor.”

Meer weten over de opleiding Logistiek medewerker OKC?

Met input en medewerking van onder andere het Radboudumc is de opleiding Logistiek Medewerker OKC van de HAN medio juli 2020 geactualiseerd. Bekijk de opleidingspagina voor meer informatie.

Meer weten over het Radboudumc?
Kijk dan eens op https://www.radboudumc.nl/patientenzorg