Post-hbo Casemanagement Innovatieplan pitchen tijdens online Dragons’ Den

overleg tussen studenten in de klas

In 5 minuten experts uit het werkveld overtuigen van jouw innovatieplan. Dat is waar de Dragons’ Den van de post-hbo opleiding Casemanagement over gaat. Bij een opleiding waar inspelen op de situatie centraal staat, is het niet vreemd dat de Dragons’ Den ook in coronatijd, gewoon doorgaat. Online.

Een innovatie bedenken is één ding, maar deze innovatie pitchen voor een jury bestaande uit mensen uit het werkveld is andere koek. “Gaat het bij de televisieversie van de Dragons’ Den over geld ophalen voor jouw idee, bij onze Dragons’ Den staat feedback centraal”, legt opleidingscoördinator Reinhard Schulte uit. “Je hebt maar 5 minuten om de jury te overtuigen. Het is dus heel belangrijk dat je jouw voorstel tot de essentie terugbrengt." 

Out of the box innovatie

De Dragons’ Den is onderdeel van de afsluitende leerlijn innovatie van de post-hbo opleiding Casemanagement. De cursisten krijgen de opdracht om iets nieuws te bedenken dat knelpunten oplost en aansluit bij de wensen en behoeften van cliënten.

“De casemanagers leren regie te nemen en bij de doelgroep aan te haken”, legt gastdocent Karin Bongers uit. De Dragons’ Den is geen toetsingsonderdeel, het is een feedbackonderdeel. Met de feedback kunnen de cursisten de innovatie aanscherpen. Het is een mogelijkheid om de stof door te nemen, maar bovenal leren te overtuigen. Door deze oefening wordt het voor de cursisten gemakkelijker het innovatieplan te pitchen bij de eigen organisatie.” Reinhard vult aan: “We zagen al snel dat het heel waardevol is om mensen uit het werkveld mee te laten denken en in de jury te vragen. Zij geven relevante feedback vanuit hun perspectief.”

Enerzijds moet het plan innovatief uitdagen, maar het moet wel uitvoerbaar zijn. Dat is de kunst.

Online pitchen via Microsoft Teams

De online Dragons’ Den vond plaats via Microsoft Teams in groepjes met de pitchende cursist en de werkvelddeskundigen en docenten als jury en medestudenten als publiek. “Het bleek een uitdaging om alle werkvelddeskundigen in Teams te krijgen”, legt Reinhard uit. “Veel van de experts werken bij hun organisatie in een beveiligde omgeving. Het was een hele klus, maar uiteindelijk is bijna iedereen aangehaakt. Slechts een persoon kon geen toegang krijgen.” De docenten besloten de presentaties, feedbackgesprekken en evaluaties op te nemen, zodat de cursisten dit kunnen gebruiken om de innovatieplannen aan te scherpen. “En hierdoor kon ook de laatste werkvelddeskundige de opnamen terugkijken en alsnog feedback gegeven.”

Koudwatervrees Dragons' Den

Nu is een presentatie geven voor anderen, zeker als het experts uit het werkveld zijn, sowieso spannend. Maar het online-gedeelte, gaf nog extra koudwatervrees bij de cursisten. “Hoe doe je dat online? Wat als mijn presentatie niet werkt? Daarom hadden we een oefensessie georganiseerd en bleek al snel dat dit prima werkte”, vertelt Karin. “Er was veel interactie en goede feedback.” De cursisten gaven eerlijk toe dat ze het doodeng vonden, maar gelukkig viel het ze mee. Ze konden de presentaties en feedback goed volgen en vonden de online sessie heel waardevol. Ze vonden het fijn om op deze manier feedback te ontvangen en verder te kunnen. Of zoals een cursist zei: “Op naar de volgende digitale pitch!”

Dragons’ Den is al jaren een vast onderdeel van de HAN opleiding Management in de Zorg (MiZ). MiZ-docent Karin Bongers bracht een aantal jaar geleden het feedbackmodel ook naar de post-hbo opleiding Casemanagement.

Over de post-hbo opleiding Casemanagement

Ben je als professional werkzaam in de sector (gezondheids)zorg of welzijn? Heb je te maken met burgers met complexe, meervoudige en/of langdurige hulpvragen? Vergroot dan je capaciteiten op het vlak van het versterken van regie, sociaal netwerk en continuïteit. Volg de post-hbo gecertificeerde opleiding Casemanagement bij de HAN.