Duurzaamheid De progressieve duurzaamheid van HAN Green Office

null

Een duurzame HAN en meer aandacht voor duurzame initiatieven, daar werkt HAN Green Office samen met studenten hard aan. Anouk Brinker, eventmanager bij Green Office, blikt terug op een succesvol jaar. “We willen staan voor progressieve duurzaamheid.”

De HAN Green Office is steeds succesvoller en zichtbaarder, aldus Anouk, student Facility Management in Nijmegen. Via projecten werkt de HAN Green Office mee aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties. Bijvoorbeeld door samenwerking met het zwaartepunt Sustainable Energy & Environment (SEE). De Green Office wordt gerund voor en door studenten. Coördinator en voornaamste aanspreekpunt is Fabian Berndsen.

Anouk, als je terugkijkt op het afgelopen jaar Green Office, wat valt dan het meest op?

“Dat ons team binnen korte tijd enorm gegroeid is. We begonnen met een kernteam van 5 mensen; dat zijn er nu 10. Onze projecten en initiatieven hebben het afgelopen jaar veel meer aandacht gekregen. Daardoor tonen mensen ook duidelijk meer interesse. Als ik nu het woord ‘Green Office’ laat vallen, weten mensen steeds meer wat het is. We hebben duidelijk een groei doorgemaakt. Je bent hier niet zomaar een student, maar echt een young professional. Inmiddels zijn we met een club van bijna 100 betrokken studenten en medewerkers.”

Green Office organiseerde het afgelopen jaar erg veel initiatieven. Welke sprongen er voor jou vooral uit?

“De HAN Thriftshop was vorig jaar met meer dan 1000 bezoekers een groot succes. Maar ook de SDG-challenges, waarbij we de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de VN als uitgangspunt nemen, doen het goed. Verder hebben we dit semester colleges over duurzaamheid gegeven bij verschillende opleidingen en wordt er hard gewerkt aan nieuwe workshops voor in de toekomst.”

Over de toekomst gesproken: wat staat er binnenkort op het Green Office-programma?

“Waar we heel enthousiast over zijn is de campagne Niet Alleen. Dat is een gaaf concept dat we samen met een studente communicatie hebben opgezet. De campagne is vooral bedoeld om studenten te laten zien dat we geen drammerige bomenknuffelaars zijn. We laten zien dat duurzaamheid om veel meer gaat. En dat we dat met zijn allen moeten doen. We willen echt gaan staan voor progressieve duurzaamheid.”

Hoe ga je dat in de praktijk voor elkaar krijgen?

“Vanaf september kunnen studenten lid van ons worden. Daarmee krijg je exclusieve content en bijvoorbeeld korting bij duurzame ondernemers in de stad. Het creëert ook meer draagvlak voor ons, waardoor wij makkelijker kunnen laten zien dat duurzaamheid ook léuk kan zijn. Wij zeggen niet: ‘word vegetariër!’ Nee, wij zeggen: ‘je kunt ook mínder vlees eten’. Dat doen we dan bijvoorbeeld door een Week Zonder Vlees: één van de Living Labs-projecten die belangrijk zijn voor Green Office.”

Kun je daar wat meer over vertellen?

“Ideeën van studenten, medewerkers of mensen van buiten de HAN kunnen wij omzetten naar studieopdrachten. Inmiddels hebben we 43 Living Labs-projecten gedaan: van een week zonder vlees tot het ontwerpen van multifunctionele prullenbakken op de Waalstranden. Momenteel zijn zes bedrijfskundegroepjes bezig met een Swapshop: daar wordt bedacht hoe je afval direct kunt hergebruiken op locatie. Als iemand bijvoorbeeld een schrift over heeft, kan een ander dat gebruiken. Een thriftshop op locatie dus eigenlijk.”

Wat merk je eigenlijk aan blijvend effect bij studenten na zo’n project?

“We willen als Green Office ook studenten bereiken die aanvankelijk niet zo bezig zijn met duurzaamheid. Die doen vooral mee voor de studiepunten, maar worden vervolgens toch enthousiast. Veel studenten die mee hebben gedaan aan een Living Labs-project blijken daarna ook echt bewuster te zijn gaan leven. Soms blijft het bij bewustwording, maar anderen besluiten vegetariër te worden. Of ze kopen geen nieuwe telefoon, maar gaan actief kijken of ze diezelfde telefoon misschien refurbished kunnen krijgen.”

Blijven er vervolgens ook studenten actief betrokken bij Green Office na een project?

“Ja. Door het lidmaatschap sowieso, maar we hebben ook vrijwilligersteams bij 6 opleidingen uitgezet om de zwaartepunten Slim, Schoon en Sociaal verder te ontwikkelen. We verwachten zeker 120 betrokken studenten. Dat komt omdat we de boodschap op een bepaalde manier uitdragen. Je hoeft niet alles perfect te doen om aan een betere toekomst te werken. Het gaat erom hoe je je eigen kennis in kunt zetten. Daardoor zeggen studenten eerder: ‘Dit is vet, dit willen we blíjven doen.”

Niek aan de slag met feiten en fabels over duurzaamheid

Niek van Steen ís zo’n student die actief betrokken wilde blijven bij Green Office. De tweedejaars student communicatie deed mee aan het Living Labs-project Fact or Fiction, en keerde vervolgens bij HAN Green Office terug voor een stage. Niek: “Ik ben persoonlijk al veel bezig met duurzaamheid. De opdracht sprak me erg aan. Ik mocht samen met een studiegenoot een social mediacampagne opzetten waarbij we als een echt communicatiebureau functioneerden. Iedere vrijdag bespraken we op social media met een min of meer bekend persoon van de HAN feiten en fabels over duurzaamheid. We stelden bijvoorbeeld dat je een x aantal liter water verbruikt tijdens het douchen. Vervolgens konden mensen kiezen of die stelling klopte. Zo ontstond er een gesprek en konden we mensen meer over duurzaamheid uitleggen. We probeerden mensen niet direct iets te ‘leren’, maar op een luchtige manier kennis bij te brengen. Het waren eerder een leuk soort testjes. We kregen ook regelmatig DM’s met: “Hee, dat wist ik helemaal niet!”. Voor ons een bewijs dat de aanpak van Green Office zeker goed werkt.”