SDG-challenges: spelenderwijs meedenken over een duurzame samenleving

Vanuit het zwaartepunt Sustainable Energy & Environment (SEE) geeft de HAN het belang van duurzaamheid mee aan haar studenten. Met SDG-challenges worden honderden 1e-jaars studenten van het Instituut Bedrijfskunde op een speelse manier bewust gemaakt van hun omgeving. En met succes.

SEE, afval recycling

In het kader van de Sustainable Development Goals (SDG’s), oftewel de Duurzame Ontwikkelingsdoelen, hebben alle hogescholen van Nederland een charter ondertekend. Het doel is om duurzaamheid te integreren in het onderwijs. De HAN Green Office is de spil met betrekking tot het uitzetten van zogenaamde SDG-challenges, zodat studenten actief kunnen meedenken over allerlei maatschappelijke kwesties. Stephan Plat, coördinator van de propedeuse van het Instituut Bedrijfskunde op de HAN, is 1 van de initiators.

Maatschappelijk bezig zijn door gamification

De SDG-challenges worden op dit moment aangeboden aan 600 1e-jaars studenten BedrijfskundeFacility ManagementHuman Resources Management en Logistics Management in hun 1e semester.

Stephan: “Ik wilde als docent en propedeuse-coördinator meer beleving in de lessen op school. Met behulp van gamification kunnen we SDG-challenges op een leuke en eenvoudige manier integreren in het onderwijs. Bedrijfskundige beslissingen worden sowieso meer en meer aan deze SDG’s getoetst. Draagt het niet bij aan de maatschappij, dan is het geen goed bedrijfskundig besluit. In samenwerking met de Green Office zijn zo de SDG-challenges ontstaan.”

SDG-challenge in alle soorten en maten

Er zijn inmiddels diverse challenges bedacht, uitgevoerd en afgerond. “We hebben bijvoorbeeld een challenge waar studenten bedenken hoe de introductieweek duurzamer kan worden gemaakt. Deze week werken studenten mee in een lopend onderzoek van de Gemeente Nijmegen in samenwerking met de Radbout Universiteit over gedragsverandering bij jongeren en studenten wat betreft het vervuilen van openbare ruimtes zoals de rivierstrandjes. Uit onderzoek blijkt namelijk dat studenten grootvervuilers van de rivierstrandjes zijn. Verder hebben studenten ook meegewerkt aan de ontwikkeling van een SDG 30 seconds game voor het onderwijs.”

Voorwaarden voor een geslaagde challenge

Hoe werken die challenges in de praktijk? “Studenten krijgen de challenges op hun mobiel gepusht,” aldus Stephan. “Ze kunnen in een speciale app doorklikken naar een opdrachtomschrijving en achtergrondinformatie over het probleem, ondersteund door een video van de opdrachtgever(s), ten aanzien van bijvoorbeeld autoverbruik of afvalproductie. De meeste uitwerkingen moeten voldoen aan 5 voorwaarden: originaliteit, creativiteit, haalbaarheid, geschiktheid en aanvaardbaarheid. Vervolgens gaan de studenten in groepjes aan de slag.”

Gezonde competitie door 'college coins'

De challenges worden uitgevoerd binnen een onderwijsconcept dat U.R. Business heet. Stephan: “We zien de student vanaf de eerste dag als startend bedrijfskundig professional. Ze zijn medewerker van het adviesbureau U.R. Business. Alle challenges zijn dan ook echte opdrachten voor echte opdrachtgevers. Iedere challenge levert zogenaamde ‘college coins’ op. Met het verdienen van deze coins dragen de studenten bij aan de groei en het succes van de organisatie. Dit creëert ook een gezonde competitie tussen de verschillende klassen en opleidingen. De Business Unit dat uiteindelijk de meeste coins heeft verdiend kan bijvoorbeeld een teambuildingsdag winnen. Hiermee werken we ook aan sfeer en betrokkenheid: belangrijk voor de motivatie van studenten."

Wat vinden studenten er zelf van?

De studenten van de betreffende opleidingen weten volgens Stephan inmiddels niet beter dan dat ze mee kunnen doen aan de challenges. De meesten vinden het volgens hem ook ‘gewoon leuk’. Tamar Boeding, studente Bedrijfskunde, is er in ieder geval 1 van. Zij bedacht met haar team 5 slimme manieren om de introductieweek ‘SDG-proof’ te maken. “We bedachten onder meer dat je bekertjes kon verzamelen en bij 1 meter lege glazen gratis bier kon halen. Maar ook samenwerkingen met de OV-fiets of swapfiets, bijvoorbeeld. Die ideeën hebben we uitgewerkt en op een poster gezet. Hopelijk wordt daar vervolgens ook echt iets mee gedaan.”

Anders nadenken over de dingen

Volgens Tamar is het de deelnemende studenten echt niet alleen om de te winnen ‘college coins’ te doen. “Ik vind het heel goed dat de SDG-challenges er zijn. Je gaat echt anders nadenken over dingen. De introweek bijvoorbeeld is op zichzelf al leuk, maar als je manieren kunt bedenken om dat te combineren met duurzame activiteiten is dat natuurlijk alleen maar leuker. Het voelt heel positief.”