27 mei 2024

Educatie Collegetour met Robbert Dijkgraaf

Robbert Dijkgraaf

Maandag 27 mei is Robbert Dijkgraaf te gast bij HAN Educatie Collegetour. Robbert Dijkgraaf is demissionair minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en lid van D66. Studenten van de HAN lerarenopleidingen zullen Robbert bevragen over politieke, wetenschappelijke en onderwijskundige thema's.

Snelle info

Datum en tijd

De locatie is nog niet bekend

Deelname

Robbert Dijkgraaf

Robbert Dijkgraaf is demissionair minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, en lid van D66. Vanaf 2012 was hij 10 jaar lang directeur van het Institute for Advanced Study in Princeton (Verenigde Staten), een centrum voor theoretisch onderzoek (academische thuisbasis van o.a. Albert Einstein). Eerder was hij daar onderzoeker. Robbert Dijkgraaf studeerde cum laude af aan de opleiding natuurkunde en werd later hoogleraar mathematische fysica aan de UvA. Daarnaast is hij medenaamgever van twee wiskundige concepten in de snaartheorie.

Verder trad hij, als president van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW), regelmatig op in diverse televisieprogramma's. Zo gaf hij live colleges aan een groot televisiepubliek via DWDD University over onderwerpen als de oerknal, zwarte gaten, licht, Einstein, het allerkleinste en symmetrie.

Als minister zet hij zich volop in voor het onderwijs. Zo benadrukt hij de gelijkwaardige positie van álle studenten zowel binnen het mbo, hbo en wo als ten opzichte van elkaar.

robbert dijkgraaf

Onderwijs en onderzoek zijn het fundament onder iedere toekomst. Daarom maken we studeren betaalbaarder en investeren we fors in de wetenschap. En we werken aan een toekomst waar iedereen vrij is om zich ten volle te ontwikkelen en te kunnen zijn wie ze willen zijn.

Programma

Robbert Dijkgraaf zal traditiegetrouw geïnterviewd worden door een student van één van de HAN lerarenopleidingen. Dit keer is dat Nieke Korterik, 2e-jaarsstudent Leraar Engels. Iedereen in de zaal mag zijn/haar vraag stellen. We gaan met hem in gesprek over allerlei onderwerpen en thema's gerelateerd aan het onderwijs. Als minister maar ook als persoon en wetenschapper. Welke tips en adviezen heeft hij voor de toekomstige leraren?

17.00 uur: inloop met soep en een broodje
18.00 uur: start Educatie Collegetour
19.30 uur: einde Educatie Collegetour

Locatie: HAN Nijmegen. (De precieze locatie krijg je na aanmelding in je mailbox).

Aanmelden

Stel je vraag aan Robbert Dijkgraaf tijdens de HAN Educatie Collegetour op 27 mei! Deelname aan de Educatie Collegetour is gratis. Wel graag even aanmelden, zodat we rekening kunnen houden met je komst.

Door studenten voor (meer dan) studenten

Alleen voor studenten? Nee, vanzelfsprekend zijn docenten en onze relaties in het werkveld ook van harte welkom. Alle edities van Educatie Collegetour worden georganiseerd door studieverenigingen SV Meesterlijk, Lingua Franca, Pontifex en SV Fabulinus.

Meer over de opleidingen van de HAN Academie educatie

Benieuwd naar de lerarenopleidingen van de Academie Educatie? Kijk eens op www.han.nl/leraarworden.