6 februari 2024

Educatie Collegetour met Ellie Lust

Ellie Lust

Dinsdag 6 februari was televisiepresentator, programmamaker en spreker Ellie Lust te gast bij de HAN Educatie Collegetour. Ellie is bekend van de televisieprogramma's Opsporing Verzocht, Wie is de Mol?, Ellie op Patrouille en 112 Vandaag. Welke adviezen heeft zij voor (toekomstige) leraren?

Snelle info

Datum en tijd

HAN Campus Nijmegen - I/O gebouw
Kapittelweg 35
Nijmegen

Deelname
Gratis

Op dinsdag 6 februari is televisiepresentator, programmamaker en spreker Ellie Lust te gast bij de HAN Educatie Collegetour. Ellie werkte tot 2018 bij de politie in Amsterdam en kwam steeds meer op televisie als woordvoerder. Na 2018 koos ze voor haar mediacarrière. Ze is o.a. bekend van de televisieprogramma’s Opsporing Verzocht, Wie is de Mol?, Ellie op Patrouille en 112 Vandaag. Lust maakt onderdeel uit van de LHBTQ+-gemeenschap en is medepresentator van de Canal Parade in Amsterdam. Daarnaast verzet ze zich tegen antihomogeweld als oprichtster van Roze in Blauw*. Een veelzijdige carrière. Dat studenten graag Ellie te gast willen bij de Educatie Collegetour verbaast ons dan ook niets!

Aanmeldingen gesloten

Ellie Lust is geïnterviewd door Claudette Adriaensen, van de lerarenopleiding Engels van de Academie Educatie. Iedereen in de zaal kon zijn/haar vraag stellen.

17.00 uur: inloop met soep en een broodje
18.00 uur: start Educatie Collegetour
19.30 uur: einde Educatie Collegetour

Diversiteit in het onderwijs

Mensen hebben steeds meer de ongelijkheden door in de samenleving en het onderwijs. Er is veel diversiteit: mensen met een beperking, met verschillende seksuele voorkeuren of culturele achtergronden. Er wordt steeds meer aandacht gegeven aan de verschillende groepen, bijvoorbeeld met Paarse Vrijdag (8 december). Paarse Vrijdag is een dag waarop scholieren specifiek hun steun kunnen laten zien aan homo- en biseksuele, lesbische en transgender jongeren, door paarse kleding te dragen. Als onderdeel van de LHBTQ+-gemeenschap, komt Ellie spreken op scholen hierover. Afgelopen Paarse Vrijdag ging ze naar de Kindercampus Zuidas om in gesprek te gaan over diversiteit.

Boek

Dat Ellie geïnteresseerd is in jonge mensen en het onderwijs laat ze zien met haar nieuwe kinderboek: “Alles wat (niet mag)”. In dit boek komen vragen aan bod als: “Zou je een brood stelen als je heel arm bent?” of “Zou je inbreken om een dier in nood te redden”. In het boek gaan kinderen samen met Ellie en Stine Jensen filosoferen over goed en fout gedrag. (Stine was eerder ook al te gast bij de HAN Educatie Collegetour! Bekijk de terugblik.). Ellie deelt in het boek praktijkvoorbeelden uit haar tijd als politieagent en Stine zet je aan het denken over wat wel en niet mag. Ook schreef Ellie in 2019 een boek over haar tijd bij de politie en haar ontwikkeling als mens en agent: “Mijn jaren bij de politie”.

Door studenten voor (meer dan) studenten

Alleen voor studenten? Nee, vanzelfsprekend zijn docenten en onze relaties in het werkveld ook van harte welkom. Alle edities van Educatie Collegetour worden georganiseerd door studieverenigingen SV Meesterlijk, Lingua Franca, Pontifex en SV Fabulinus.

Meer over de opleidingen van de HAN Academie educatie

Benieuwd naar de lerarenopleidingen van de Academie Educatie? Kijk eens op www.han.nl/leraarworden.

Alvast inspiratie opdoen?

Socials

Leestips

Luistertips

Kijktips

*Roze in Blauw (RiB) is een netwerk binnen de Nederlandse nationale politie dat zich speciaal bezighoudt met de bestrijding van antihomoseksueel geweld en de ondersteuning van slachtoffers daarvan.