e8a49630-c65e-11ee-92ac-268915f99646 Samen Beslissen: sleutel tot passende zorg. Afbeelding t.b.v. header Webpower.
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal

Op donderdag 11 april vindt de officiële installatie plaats van dr. Ruth Pel. Dit wordt voorafgegaan door een symposium. Onderzoeker dr. Ruth Pel-Littel was reeds per 1 mei 2023 benoemd tot bijzonder lector 'Samen beslissen met ouderen met complexe zorgvragen', maar wordt nu officieel geïnstalleerd.

Snelle info

Datum en tijd

HAN Campus Nijmegen
Kapittelweg 33
Nijmegen

Deelname
Deelname is gratis

Samen Beslissen: Sleutel tot passende zorg!

In haar rede richt Ruth Pel-Littel zich op de uitdagingen om duurzame zorg te bieden aan ouderen met een kwetsbare gezondheid, zowel nu als in de toekomst. Ze benadrukt dat ‘samen beslissen’ een krachtige en positieve benadering is om tot passende zorg voor ouderen te komen. Als bijzonder lector beschrijft Ruth hoe haar onderzoekslijnen de komende gaan bijdragen aan dit proces.

De installatie wordt voorafgegaan door een symposium:

Symposium Samen Beslissen
Het symposium belicht het thema van samen beslissen met ouderen met een kwetsbare gezondheid. Inspirerende sprekers en deskundige workshopleiders nemen u mee in de wereld van persoonsgericht samen beslissen. Enkele onderwerpen die aan bod komen zijn: welke stappen zijn nodig om gezamenlijk de omslag te maken naar persoonsgericht samen beslissen? Hoe kunnen zorgprofessionals effectief samenwerken bij ‘samen beslissen’ in complexe situaties? En wat is vereist voor een succesvolle samenwerking in de driehoek van ouderen, naasten en zorgprofessionals bij het nemen van gezamenlijke beslissingen? Ook wordt er aandacht besteed aan het versterken van de positie van de verpleegkundige beroepsgroep in het kader van samen beslissen.

Voor wie?

Iedereen met interesse in passende zorg, met name gericht op ouderen, is van harte welkom. Denk aan zorgprofessionals, docenten, studenten en (oud-)medewerkers van de HAN.

Symposium Samen Beslissen: Sleutel tot passende zorg!

12.00 - 12.30 uur Welkom symposium met soep en broodjes

12.30 - 13.15 uur Plenaire start symposium met diverse sprekers zoals:​

• Minke Nieuwboer, HAN lector Wijkverpleging
  • Verpleegkundigen moeten meer positie nemen bij samen beslissen over passende zorg,  Bianca Buurman, Voorzitter Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland en hoogleraar Acute Ouderenzorg Amsterdam UMC
  • De ontwikkeling van een gespreksmodel voor samen beslissen metm ouderen met een kwetsbare gezondheid, Marjolein van de Pol: hoogleraar Studentenwelzijn en levenslang leren bij Radboud UMC/Radboud universiteit
13.00 - 14.15 uur

Workshopronde 1

14.15 - 15.00 uur

Workshopronde 2

Installatie bijzonder lector Dr. Ruth Pel-Littel

15.00 - 15.30 uur Welkom installatie

15.30 - 17.00 uur Installatie Dr. Ruth Pel-Littel tot bijzonder lector 'Samen Beslissen met ouderen met complexe zorgvragen'

17.00 uur receptie met hapje en drankje

Samen met ouderen, verpleegkundigen, geriaters, huisartsen en andere zorgprofessionals zet ik me actief in om in Nederland een beweging te initiëren waarbij we niet meer over ouderen beslissen, maar juist mét ouderen tot besluiten komen

Bijzonder lector

Ruth Pel-Littel

We zetten in Nederland hele mooie stappen op het gebied van samen beslissen met ouderen, volgens Ruth Pel-Littel. Haar benoeming als bijzonder lector maakt het mogelijk om dit ook onderzoeksmatig nog beter te onderbouwen. De wijkverpleging wordt een steeds belangrijkere partner voor ouderen als het gaat om samen beslissen: belangrijk om dat in de beroepspraktijk en in de opleiding verder te professionaliseren.

Het lectoraat is mede tot stand gekomen in samenwerking met Vilans, met support van het Jo Visser fonds. Het richt zich zich op drie onderzoekslijnen:

1. Hoe kunnen we persoonsgericht samen beslissen bij ouderen met complexe zorgvragen verder onderzoeken, ontwikkelen en implementeren?
  2. Hoe kunnen we de positionering van wijkverpleegkundigen bij het samen beslissen expliciteren, verstevigen en vertalen naar onderwijs en praktijk?
  3. Hoe kunnen ouderen met complexe zorgvragen en beperkte gezondheidsvaardigheden beter ondersteund worden in het proces van samen beslissen?

Het is belangrijk om deze kennis vervolgens goed te verbinden met het onderwijs en met praktijkorganisaties.

Meer info over Ruth vindt u op haar website.

Lectoraat

Wijkverpleging

Het bijzonder lectoraat 'Samen beslissen met ouderen met complexe zorgvragen' is een samenwerking met het lectoraat Wijkverpleging.

Het lectoraat wijkverpleging legt de focus op de transformatie naar het betaalbaar en toegankelijk houden van de zorg. En naar het geven van: de juiste zorg op de juiste plek. Het lectoraat is verbonden aan de HAN Academie Gezondheid en Vitaliteit in het Kenniscentrum Duurzame Zorg.