Pierre Gorissen

Lectoraat Leren met ict

Mijn focus ligt op 'Opleiden in ict-geletterdheid voor leren, leven en werken'. Het belang hiervan is toegenomen. Dit door digitalisering van de samenleving en toegenomen gebruik van ict in het onderwijs. Goed praktijkonderzoek valt of staat met samenwerking. Ook daar steek ik veel energie in.

Lector Pierre Gorissen

Toen ik als docent startte was de wereld nog tamelijk eenvoudig. We hadden geen e-mail, maar postvakjes. Facebook en YouTube bestonden niet. Inmiddels bevinden we ons in de digitale samenleving. We staan als onderwijs voor de opdracht om leerlingen en studenten op te leiden tot adaptive ict-professionals. Want ook jongeren worden niet vanzelf ict-geletterd. En de sociale en maatschappelijke verschillen tussen jongeren onderling kunnen door ict-gebruik toenemen. Daarom hebben we leraren nodig met de juiste kennis. We werken hiervoor aan praktijkgericht onderzoek in de driehoek onderzoek-onderwijs-werkveld. Mijn kracht? Verbindingen leggen tussen technologie-experts en mensen uit het onderwijs.

Over Pierre

Expertises:

• Technologie ter ondersteuning van gepersonaliseerd leren
  • Gebruik van data ter ondersteuning van leren en lesgeven (learning analytics en kunstmatige intelligentie)
  • Open leermaterialen en hergebruik van educatieve content
  • Maakonderwijs met ict
  • Leertechnologiestandaarden

Het lectoraat leren met ict

Ict-geletterdheid is van groot belang in de digitale samenleving. Ons lectoraat doet praktijkgericht onderzoek. Om zo gepersonaliseerd leren met inzet van ict én ict-geletterdheid in het onderwijs verder te ontwikkelen

Student filmt student
Centre of Expertise (CoE)

iXperium

Het iXperium (Centre of Expertise) draagt bij aan onderwijs waarin de digitale technologie beter wordt benut. Het doel is effectiever, op maat gesneden onderwijs. We zetten ict-geletterdheid van leerlingen en studenten op de agenda, zodat iedereen gelijke kansen in de samenleving heeft. Samen bouwen we aan onderwijs met ict.

Kind met robot

Nieuws en artikelen

e16f5c4a-0ce8-11ee-a427-02565807075b hbo-ict bim project model
b9f12fc6-0cfd-11ee-95f0-02565807075b carolien van rens
De onderzoekers van de HANPierre Gorissen
354287 Coverbeeld vrouw met loep, onderzoekers van de HAN (NH)
drie collegas werken aan ovale tafel
e6c51d36-0cea-11ee-bd40-02565807075b Twee studenten schaterlachen met elkaar.
236877 studenten met VR-bril op

Publicaties

Er verschijnen regelmatig publicaties van Pierre Gorissen met betrekking tot zijn onderzoeken rondom het onderwerp 'Leren met ict'.

handen met documenten
Blijf op de hoogte

Abonneer op onze nieuwsbrief

Ieder kwartaal bundelt de Academie Educatie haar onderzoeksnieuws en activiteiten in een digitale nieuwsbrief. Je vindt er informatie over een projecten waaraan we werken, samenwerkingen, bijeenkomsten, spellen en handige tools.

Overlegen en samenwerken