Omscholen tot marketing en sales professional

Nog niet zo lang geleden rondde Nienke (28) haar opleiding Fotografie af. Het behaalde papiertje leidde niet tot het verwachte. De wens naar een andere invulling van haar toekomst begon te knagen. Nu volgt Nienke de deeltijd-opleiding Commerciële Economie, en ziet ze haar toekomstmogelijkheden per lesmodule groeien.

Joost en Michiel op laptop in de HANgar, FEM Associate degrees

Nienke volgt de deeltijd-opleiding Commerciële Economie

“Op zondagmorgen zit ik met mijn neus in de studieboeken”

Studenten Commerciële Economie leren de commerciële koers van bedrijven te bepalen. Kennis die je toepast bij allerlei bedrijven.

Nienke: “Ik startte mijn carrière flitsend. Na een jaar voor een fotograaf te hebben gewerkt, mocht ik bij een toffe werkgever aan de slag in de postproductie. Een ontzettende leuke baan, maar helaas voor kort. Het faillissement was treurig en verwarrend, maar ook leerzaam. Ik voelde me als fotograaf beperkt in mijn mogelijkheden. Ik kwam creatief aan mijn trekken, maar wat kon ik er verder allemaal mee? Ik besloot te zoeken naar een verbredende studie, en het roer om te gooien.”

Nienke Wierda

Blij van nieuwe kennis

De opleiding vraagt je direct theorie en praktijk samen te voegen. Je moet werkzaam zijn in een baan die aansluit. “Elk schooljaar bestaat uit 4 modules. Elke module ga je met iets anders aan de slag. Zo leuk! Dat wat je leert, moet je toepassen in je baan. De kennis die ik opdoe, is direct nuttig voor mijn werkzaamheden als business development executive. Je leert dus nooit ‘zomaar’ iets. Het werkt ook andersom. Zaken waar ik in mijn werk tegen aanloop, kom ik later in de opleiding tegen.”

Sociale leven op laag pitje

Werken en leren is een drukke combinatie, helemaal als je dat in een nieuwe richting doet. “Het is écht pittig. Het is leuk, maar ook zwaar. Het is allemaal nieuw en je wil goede resultaten boeken. Op werk én school. Ik werk 4 dagen en die 5e dag ben ik op school. Natuurlijk moet je thuis veel studeren. Dat lukt me niet altijd met de juiste focus na werktijd. Ben ik ineens in de weekenden aan het leren in plaats van met vrienden samen. Op de vroege zondagmorgen zit ik serieus met mijn neus in de studieboeken om de taken voor die week af te krijgen.”

Praat erover

Ben je zoekende, dan kun je terecht bij de studieadviseur van de HAN. “Grijp dat advies aan. Wat kon ik met mijn weinige werkervaring en welk ander werk vind ik leuk? Ik sprak er over met de adviseur en met omscholers die me voorgingen. Hun inzichten zorgden ervoor dat ik de opleiding startte. Wat ik er straks precies mee wil, weet ik nog niet. Het studeren en nieuwe werken brengt me al in zoveel nieuwe situaties. Ik ontmoet nieuwe mensen, voer nieuwe taken uit en ontdek zoveel andere kanten van mezelf. Ik wacht af hoe dit proces me verder vormt. Voor nu wil ik eerst die opleiding afronden, en dat gaat me lukken!"