Omscholen tot marketing-en-sales-professional (2)

“Je moet gewoon je hart volgen. Ik voel dat ik de juiste keuze heb gemaakt.” Met die keuze duidt Zoë Petstra op haar studie Commerciële Economie (voorheen Online Marketing & Sales), een duale associate degree aan de HAN. Nog niet zo lang geleden zag Zoë’s toekomst er heel anders uit.

350966 Zoe Petstra AD student Online marketing & sales, omscholer

Ze voltooide de opleiding Luchtvaartdienstverlening (mbo-niveau 4) en nog geen maand later ging op alles slot vanwege corona. “Ik vond het al niet heel leuk en ik zag mijzelf niet lang werken als stewardess, dus toen ben ik me gaan verdiepen in wat ik echt wilde en kwam ik bij de HAN terecht. Ik heb niet getwijfeld en me direct ingeschreven.”

Duale werkplek vinden

Zoë begon in februari 2021 aan haar studie. De HAN heeft 2 startmomenten per jaar, dus dat kwam goed uit. “Ik hou van andere culturen, dat was ook de reden dat ik eerst stewardess wilde worden. Ik werkte al langer bij een hotel, bij food & beverage, en was benieuwd naar hoe het daar achter de schermen zou gaan op de marketingafdeling. Ik heb veel gebeld en gemaild om bij dat hotel een duale werkplek op de marketingafdeling te krijgen en daarnaast deze studie te doen en dit is ook gelukt!”

Werkervaring opdoen en studeren

Zoë gaat 32 uur per week naar haar leerwerkplek. Ze heeft 1 dag per week les en daarnaast is ze nog zo’n 8 tot 10 uur bezig met zelfstudie. Hoe combineert ze werk en studie? “Ik sta 1 uur eerder op om alvast te lezen en ik lees in de trein, op weg naar mijn werkplek. Het is druk, maar met goed plannen lukt het nog om vriendinnen te zien. De studie duurt 2 jaar en je weet waar voor je het doet.” Werken en studeren tegelijk is ideaal voor Zoë. “Ik herken veel lesstof al uit mijn praktijk en je kunt alles direct in de praktijk toepassen. Dat is een groot voordeel van een deeltijdstudie. Bovendien heb ik nu al werkervaring.”

Leren met en van elkaar

Ook de lesdag bevalt Zoë. “Het is een lange dag, maar je bespreekt alles. Je werkt aan cases, soms met medestudenten, er is veel afwisseling. De ene les is het veel luisteren, de andere les is actiever.” Gelukkig kon ze veel lessen het afgelopen studiejaar op de campus volgen. “Alleen tijdens de 3e lockdown zaten we thuis achter de laptop. Thuis heb ik meer het gevoel er alleen voor te staan. Tijdens lessen op de HAN heb ik veel steun aan mijn klasgenoten; we gaan er met zijn allen tegenaan. Het voelt echt als een klas. Als ik vragen heb, kan ik altijd bij medestudenten terecht. En de drempel om een vraag te stellen aan de docent is ook veel lager.”

Ontmoet je netwerk op de HAN: tijdens de lessen heb ik veel steun aan mijn klasgenoten. Het voelt echt als een klas. Als ik vragen heb, kan ik altijd bij medestudenten terecht.

Nieuwe baan

Als ze straks haar diploma heeft, houdt Zoë het even voor gezien met studeren. “Studeren naast je werk is intensief. Zeker omdat ik tussendoor ander werk moest zoeken. Toen er weer corona was, had het hotel helaas geen geld meer voor mijn functie. Gelukkig heb ik een nieuwe baan gevonden bij een consultancybureau, waar ik het erg naar mijn zin heb. Maar ik kijk uit naar wat meer vrijheid, in elk geval voor een tijdje. Wie weet gaat het daarna weer kriebelen en ga ik dan doorstuderen.”

'Volg je hart'

Zoë is ervan overtuigd dat ze de juiste keus heeft gemaakt. “Natuurlijk vond ik het in begin spannend en eng, maar ik heb liever spijt dat ik het wel gedaan dan dat ik er nooit achter kom. Tegen aankomende studenten zou ik zeggen: volg je hart en luister niet naar anderen. Als jij denkt dat deeltijd goed bij je past, moet je dat gewoon doen!”