Project

Toolkit voor onderzoekende leraren

kinderen op laptop

Door zelf onderzoekend te werk te gaan kunnen leraren, op basis van gegevens die ze verzamelen over hun leerlingen en eigen handelen, aan de slag met het verbeteren van het onderwijs in hun eigen klas en team.

Startdatum

2019

Looptijd

2 jaar

Status

Afgerond

Projectleider

Janneke van der Steen

Aanleiding

Het lukt leraren niet goed om dat wat ze geleerd hebben in de opleiding over onderzoek in te zetten in de dagelijkse praktijk. Een reden hiervoor is dat ze handvatten en voorbeelden missen over hoe ze onderzoekend handelen kunnen inzetten in hun dagelijks handelen. Om de vertaalslag naar de praktijk te maken, is de Toolkit  voor onderzoekende leraren ontwikkeld. Leraren worden aan de hand genomen bij het maken van keuzes die passen bij het uitvoeren van onderzoeksactiviteiten in de eigen klas.

Voor wie?

De toolkit is in te zetten in het po, vo en mbo.

Doel

De bedoeling van de Toolkit voor onderzoekende leraren (kaartenwaaier met canvas) is dat het kant-en-klare ideeën geeft hoe onderzoek in de vorm van onderzoekend handelen in de klas heel kleinschalig en in korte tijd uitgevoerd kan worden en snel inzichten oplevert om je onderwijspraktijk te kunnen verbeteren. 
De opdrachten zijn gewaardeerd op 5 kenmerken van leerlingen: gedrag, meningen/voorkeuren, ervaringen, ideeën en kennis.

De toolkit is bruikbaar en direct inzetbaar in de lerarenopleiding en kan studenten helpen om samen met leerlingen hun onderwijs te verbeteren. De werkvormen zijn laagdrempelig en dragen ook bij aan een beter begrip van onderzoekend vermogen. Je hoeft niet altijd ‘onderzoek’ te doen op een academische manier, het kan ook kleinschaliger, direct in de klas en met betrokkenheid van leerlingen."

Resultaten

Wil je direct aan de slag met het onderzoeken en verbeteren van de onderwijspraktijk?  Bekijk de uitleg van de toolkit, de downloads en de bestelinformatie.

post-its voor onderzoekend handelen

Nieuws en artikelen

Kant-en-klare ideeën voor onderzoekend handelen in de klas

Onderzoek en onderwijs waren jarenlang 2 verschillende werelden, maar die tijd is voorbij. Tegenwoordig zetten veel scholen in op een onderzoekende cultuur ten behoeve van beter onderbouwde beslissingen in het onderwijs. De grote vraag hierbij is: Hoe kunnen leraren meer onderzoekend werken? Precies: door onderzoek te doen in de praktijk zelf: in de klas.

kinderen op laptop
Maak kennis 

Team Onderzoekende Leraar

Janneke van der Steen

Onderzoeker
Janneke van der Steen

Britt Leenders

Student
educatie_stagair-britt-leenders-onderzoekendhandelen_2021

Yoni Witteman

Student
educatie_stagair-yoni-wittenberg-onderzoekendhandelen_2021

In contact komen?

Janneke van der Steen

  • janneke.vanderSteen@han.nl
  • Naar het Lectoraat Professionaliteit van leraren

    Hoe helpen we beginnende leraren hun stuurkracht te ontwikkelen? En hoe zorgen we dat goede initiatieven op scholen niet in de onderste la belanden? Binnen ons lectoraat willen we leraren ondersteunen bij het zich voortdurend ontwikkelen.  

    Publicaties

    Bekijk de publicaties van de Tookit voor onderzoekend leraren. 

    met documenten
    Samenwerkingsverband
     

    Kwaliteit van Leren

    Hoe bereid je je voor op een onbekende toekomst? Wij denken: door anders te kijken naar leren. Zoals hoe, waar en wanneer je leert. En wie daarvoor nodig is. Leren verandert daarmee. Het samenwerkingsverband Kwaliteit van Leren werkt aan nieuwe kennis over leren en ontwikkelen. Binnen en buiten de school. Wat werkt wel en wat niet in de onderwijs- en HR-praktijk? Met deze kennis bereiden we onze studenten voor op hun toekomstige beroep. Zodat ze collega’s worden waarop gebouwd kan worden. Win-win!

    ALLE ACTUALITEITEN OP JE DIGITALE DEURMAT?
     

    Ieder kwartaal bundelt de Academie Educatie haar kennis en activiteiten in de digitale nieuwsbrief 'Voor het leren van vandaag en morgen!' Ontvang het laatste nieuws over o.a. onze opleidingen, events, onderzoeksresultaten en samenwerkingen een aantal keer per jaar in je inbox! Meld je aan voor de nieuwsbrief.