Project Samen de handen in één voor multiprobleem gezinnen

jongen in park die hand van ouder vasthoudt

In dit project werken we met partners aan het verbeteren van de hulpverlening aan gezinnen met meervoudige en complexe problemen (GMCP). Verbetering start bij het goed opleiden van reflectieve professionals. Hoe zorgen we ervoor dat zij altijd op basis van nieuwe inzichten en kennis worden opgeleid?

Snelle info

Projectleider:

Mieke Spek

Startdatum:

1 april 2019

Status:

Afgerond

Subsidieverstrekker:

ZonMw

Aanleiding van het project

Bij gezinnen met meervoudige en complexe problemen (GMCP) spelen vaak meerdere problemen. De diversiteit is groot en standaardinterventies zijn niet voldoende. Professionals vinden het met name moeilijk juiste hulp te bieden om de psychosociale ontwikkeling van kinderen en jongeren te bevorderen.

Doel

Hoofddoel van dit project is het verbeteren van de hulpverlening aan deze gezinnen. Om dit te bereiken moeten reflectieve professionals op basis van nieuwe inzichten en kennis op dit gebied worden opgeleid. Dit bereiken we door:

• het bundelen van kennis over professionele vaardigheden en hulp aan GMCP.
  • een praktische vertaling van deze kennis naar vormen van blended learning, de borging hiervan binnen het onderwijs en het beschikbaar stellen van kennis.
  • het overdraagbaar maken van ervaringen over de vertaling van kennis naar vormen van blended onderwijs.

Achtergrond

Zowel nationaal als internationaal wordt er steeds meer onderzoek gedaan, waarin kennis wordt verzameld over werkzame elementen van interventies in het algemeen en specifiek voor GMCP.

Opleidingen hebben behoefte aan leermiddelen om deze actuele kennis te integreren in hun curriculum voor nieuwe professionals die gaan werken in de jeugdsector.

We werken in dit project samen met Hogeschool Windesheim, Hogeschool NHL Stenden, Fontys Hogeschool, Universitair Medisch Centrum Groningen en het Nederlands Jeugdinstituut en Stichting Alexander. Onze bijdrage bestaat vooral aan de inbreng van kennis en tools over meervoudige allianties en hun bijdrage aan resultaat van hulp.

De doelstelling is om gezamenlijk actuele kennis over het bevorderen van de psychosociale ontwikkeling van kinderen en jongeren uit GMCP toepasbaar te maken voor opleidingen. In dit project worden blended learning modules ontwikkeld die bijdragen aan het opleiden van reflectieve jeugdprofessionals en optimale hulpverlening aan de gezinnen.

Onze partners

• Hogeschool Windesheim (penvoerder)

• Hogeschool NHL Stenden

• Universitair Medisch Centrum Groningen (projectleider)

• Fontys Hogeschool

• Nederlands Jeugdinstituut en Stichting Alexander

Kennis vertalen naar onderwijs

Het project heeft laten zien hoe je kennis kunt vertalen naar het hoger onderwijs. Hiervoor is gebruikgemaakt van diverse onderzoeksmethoden. Zoals een scoping review, de Delphi-methode en de design-thinking methode.

Daarnaast is veel samengewerkt met diverse groepen.
  • Met jongeren, ouders/verzorgers, studenten, docenten, praktijkprofessionals en onderzoekers om ervoor te zorgen dat de juiste kennis werd vertaald naar de juiste onderwijsvormen.
  • Met diverse hogescholen, waardoor de onderwijsmaterialen breder ingezet kunnen worden en er meer van elkaar geleerd wordt.
  • Met de lectoraten Design Driven Innovation & Serious Gaming en Digitale Innovatie in Zorg en Welzijn, waardoor de krachten zijn gebundeld bij de ontwikkeling van de onderwijsmaterialen.

Werkkaarten, kennisclips & serious gaming

In het project zijn werkkaarten, kennisclips, een Serious Gaming Intervention en een implementatie roadmap ontwikkeld. Door het spelen van de game en het gebruiken van de diverse onderwijsmaterialen, leren (toekomstig) professionals vaardigheden aan als meervoudig alliëren, positioneren en engageren. Ook leren ze door bewustwording en reflectie waarom ze bepaalde keuzes maken. Hiermee doen toekomstige professionals de juiste kennis en vaardigheden op om later cliënten goed te kunnen ondersteunen.

Zelf aan de slag?

Wil je de onderwijsmaterialen ook inzetten voor jouw sociale hbo-opleiding? Of wil je meer weten over hoe je kennis kunt vertalen naar onderwijsvormen? Bekijk dan deze website.

Meer weten over dit project of de producten?

Artikelen

• E. Evenboer, B. Wienen, D. Feringa, J. Metselaar en M. van Hattum. Toekomstige professionals beter toerusten met ‘Serious Gaming’. Kind Adolescent Praktijk, Werk in Uitvoering, sept 2020.
ZonMw-parel

Prijs voor succesvol verbinden van kennis

Er is veel actuele ervaringskennis, praktijkkennis en wetenschappelijke kennis beschikbaar over gezinnen met meervoudige en complexe problemen. Maar hoe vertaal je dit naar opleidingen in het hoger onderwijs? En hoe zorg je dat dit aansluit bij en aanvullend is op het bestaande onderwijsaanbod? Het project 'De handen in één voor multiprobleem' pakte dit succesvol aan. Hiervoor ontving het project op 21 september 2023 een ZonMw-parel.

237751 groep volwassenen die elkaars hand kruiselings vasthouden
Lectoraat

Werkzame Factoren in de Jeugd- en Opvoedhulp

Professionals in de jeugdzorg werken elke dag opnieuw met zeer verschillende mensen. Hoe realiseer je dan een goede en dus effectieve samenwerkingsrelatie? En hoe zorg je dat deze goed blijft? Het Lectoraat Werkzame Factoren in Jeugd- en Opvoedhulp focust op samenwerkingsvraagstukken in jeugd- en opvoedhulp.

jongen in park die hand van ouder vasthoudt