economie-management-recht, post-it, scrum, kleuren, overleg, samenwerken, finance, tafel

Vraaggestuurd leren en opleiden biedt kansen om betekenisvol en activerend onderwijs te bieden, maar vraagt specifieke begeleidingsvaardigheden van leraren. Dit incompany traject biedt je inzicht in effectieve begeleiding van vraaggestuurd leren en concrete handvatten voor de eigen praktijk.

Voor wie?

Dit maatwerktraject is bedoeld voor groepen leraren die met vormen van vraaggestuurd leren in hun eigen praktijk aan de slag willen gaan. Dit kan zijn in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs, mbo of hbo.
 

Inhoud traject Begeleiden van Vraaggestuurd leren

In begeleiden van vraaggestuurd leren gaan studenten of leerlingen zelf vanuit eigen vragen actief aan de slag met de leerstof. Dit biedt kansen om aan te sluiten bij persoonlijke belangstelling, voort te bouwen op aanwezige voorkennis, en om meer verantwoordelijkheid te nemen over eigen leerproces. Vraaggestuurd leren kan ingezet worden binnen vakken of leergebieden, maar kan ook gebruikt worden om bruggen te slaan tussen de theorie op de opleiding en de ervaringen in de stagepraktijk. 

Het begeleiden van vraaggestuurd leren vraagt specifieke vaardigheden ten aanzien van het ontwerpen, begeleiden en evalueren van het onderwijs. Hoe bepaal je doelen en leerstofinhouden waarmee je ruimte biedt voor de vragen van de studenten of leerlingen? Wat zijn effectieve manieren om vragen op te roepen en hoe bevorder je de kwaliteit van leervragen? Hoe borg je dat studenten of leerlingen met en van elkaar leren en de leerdoelen behalen? Hoe beoordeel je de kwaliteit van de individuele en de collectieve leeropbrengst? In het maatwerktraject worden deze vragen beantwoord. 

  • Je maakt kennis met actuele wetenschappelijke inzichten over meerwaarde van vraaggestuurd leren.
  • Je verwerft inzichten over de effectieve componenten in de begeleiding van vraaggestuurd leren.
  • Je oefent gericht tijdens de bijeenkomsten en in de eigen praktijk met werkvormen om de voorkennis van leerlingen of studenten in kaart te brengen.
  • Je oefent gericht tijdens de bijeenkomsten en in de eigen praktijk met werkvormen om de kwaliteit van leervragen te bevorderen.
  • Je oefent gericht tijdens de bijeenkomsten en in de eigen praktijk met het vaststellen van de leeropbrengsten van de studenten.
  • Je verwerft inzicht hoe jij je begeleiding van vraaggestuurd leren kunt doorontwikkelen.

Docent

Harry Stokhof is al meer dan 20 jaar actief bezig als leraar, lerarenopleider en onderzoeker met de vraag: “Hoe begeleid je vraaggestuurd leren?”. Door participerend ontwerponderzoek met lerarenteams verzamelde hij inzichten uit de praktijk over “Wat nodig is om vraaggestuurd leren effectief te begeleiden”. Daarnaast ontwikkelde hij concrete handvatten voor de begeleiding in de dagelijkse praktijk.

Stel je vragen 

Neem contact op

Ondersteuningsteam Educatie PRO

Vier studenten van de Master Advanced Nursing Practice zitten rond een laptop en overleggen samen op de HAN in Nijmegen.

Voor algemene vragen en advies over opleidingen, cursussen en trainingen

Carla van Rijn

Hoofddocent
Carla van Rijn portretfoto. Educatie PRO

Advies incompany trajecten en maatwerk