Leertraject voor schoolopleiders
Startdatum is nog niet bepaald
Een schoolopleider is een leraar met een speciale taak. Hij/zij is nauw betrokken bij de begeleiding en opleiding van toekomstige leraren en geeft zo het vak door.
In het kort
Om deze taak goed uit te voeren zijn aanvullende kwaliteiten nodig. In de Beroepsstandaard voor lerarenopleiders (VELON) zijn deze kwaliteiten omschreven en zij vormen de basis binnen dit leertraject om aan professionele ontwikkeling te werken.
In de cursus wordt gebruikt gemaakt van de literatuur waar dit kader op is gebaseerd en de bijbehorende kennisbasis.
Voor wie
Voor docenten of begeleiders in het voortgezet onderwijs (vo) en/of middelbaar beroepsonderwijs (mbo) die aanstaande leraren begeleiden én betrokken zijn bij het (door) ontwikkelen van de begeleidingsinfrastructuur en -cultuur van de school.
Contact
Meer weten over HAN Educatie PRO? Mail naar educatie.pro@han.nl.
Programma en werkwijze
In het traject komen de volgende hoofdthema’s aan de orde:
- Opleiden
- Begeleiden
- Beleid
Elke bijeenkomst bestaat uit een thema waarbij theoretische achtergronden en praktische opdrachten worden gegeven. Daarnaast wordt in elke bijeenkomst ruimte geboden voor vragen die uit de groep komen.
U ontwikkelt een persoonlijke visie én een schoolvisie op opleiden en begeleiden. U werkt gedurende de hele cursus aan uw persoonlijke ontwikkeling als schoolopleider aan de hand van zelf geformuleerde doelen.
In de eerste helft van het traject staat met name het opleiden en begeleiden centraal, waarbij aandacht wordt geschonken aan de koppeling tussen theorie en praktijk. Een kernvraag is: hoe kan ik mijn kwaliteiten als schoolopleider bewuster inzetten en verder ontwikkelen? Een andere belangrijke vraag is: hoe kan ik de kwaliteiten van werkplekbegeleiders en van studenten het beste tot hun recht laten komen?
In de tweede helft staat het thema beleid meer centraal. U krijgt zicht op de (verdere) implementatie van de begeleidingsstructuur binnen uw eigen organisatie en maakt hiertoe een plan van aanpak.
Certificering
U ontvangt een certificaat indien u alle bijeenkomsten heeft gevolgd. Daarnaast maakt u een eindproduct, een zogenaamde ‘digitale vitrine’. In deze vitrine wordt het leer-en ontwikkelproces dat u heeft doorgemaakt zichtbaar. Daarnaast bevat de vitrine een veranderplan, inclusief communicatieplan dat gericht is op het opleiden van aanstaande leraren binnen de eigen school.
Data bijeenkomsten
Nieuwe data worden in mei bekend gemaakt.
PS: van de middagen mag je er max. 1 missen.
Direct contact
Vragen over de opleiding? Stel je vraag aan het HAN VoorlichtingsCentrum. We helpen je graag verder.