Training Leertraject voor Schoolopleiders

Startdatum is nog niet bepaald
Een schoolopleider is een leraar met een speciale taak. Hij/zij is nauw betrokken bij de begeleiding en opleiding van toekomstige leraren en geeft zo het vak door. In dit traject leer je onder mee hoe je als schoolleider je eigen kwaliteiten kunt inzetten in de context van opleiden.
In het kort
Inhoud
Om de taak en verschillende rollen van schoolopleider goed uit te voeren zijn kennis, kwaliteiten en vaardigheden nodig. In de Beroepsstandaard voor lerarenopleiders (VELON) zijn kwaliteiten omschreven. In dit traject leer je hoe je als schoolopleider eigen kwaliteiten kunt inzetten in de context van opleiden. Je ontwikkelt een persoonlijke visie én een schoolvisie op opleiden en begeleiden. Gedurende de hele cursus werk je aan de hand van zelf geformuleerde doelen aan je persoonlijke ontwikkeling als schoolopleider ter versterking van het opleiden en begeleiden van studenten.
Programma
Aan de hand van uiteenlopende en activerende werkvormen werken we elke bijeenkomst aan één of meerdere thema’s. Actuele theorieën worden verkend en met praktische opdrachten vertaald naar de eigen beroepspraktijk. Er wordt met en van elkaar geleerd en er is veel ruimte voor vragen uit de groep.
In het traject komen de volgende hoofdthema’s aan de orde:
- Opleiden
- Begeleiden
- Beleid
In de eerste helft van het traject staat met name het opleiden en begeleiden centraal, waarbij we aandacht schenekn aan de koppeling tussen theorie en praktijk. Een kernvraag is: hoe kan ik mijn kwaliteiten als schoolopleider bewuster inzetten en verder ontwikkelen? Een andere belangrijke vraag is: hoe kan ik de kwaliteiten van werkplekbegeleiders en van studenten het beste tot hun recht laten komen?
In de tweede helft staat het thema beleid meer centraal. Je krijgt zicht op de (verdere) implementatie van de begeleidingsstructuur binnen je eigen organisatie en maakt hiertoe een plan van aanpak. Ook krijgt het kwaliteitskader samen opleiden aandacht.
Meer informatie
Een kleine greep uit de evaluaties van de cursisten uit het schooljaar 2021-2022:
- ‘Ik voel me nu veel meer ‘bewust bekwaam’ in mijn rol als schoolopleider.’
- ‘De verhouding theorie-praktijk was heel prettig; er waren veel verwerkingsopdrachten; alles was meteen toepasbaar en nuttig.’
- ‘Ik heb goede handvaten gekregen in een fijn tempo.’
- ‘Bijna alle bijeenkomsten hebben me sterker gemaakt en zelfverzekerder.’
- ‘We hebben ook veel aan elkaar gehad. Ik heb veel meegenomen van anderen, tot in de presentatie toe.’
Direct contact
Vragen over de opleiding? ASK HAN! We helpen je graag persoonlijk verder.