Training Leertraject voor Schoolopleiders

close-up student en docent aan hoge tafel
Meld je aan
De opleiding start een aantal keer per jaar
Meer informatie...
Adviesgesprek, brochure, helpdesk
  • Vraag een adviesgesprek aan
    Stel al je vragen aan een specialist
  • ASK HAN
    We helpen je graag persoonlijk verder

De opleiding start19 oktober 2022

Een schoolopleider is een leraar met een speciale taak. Hij/zij is nauw betrokken bij de begeleiding en opleiding van toekomstige leraren en geeft zo het vak door.

In het kort

    € 1500Kosten
    10 dagdelenDuur
    80 uur in totaalStudiebelasting
    40 uurContacturen
    hboNiveau

WAAROM DIT LEERTRAJECT

Om de taak en verschillende rollen van schoolopleider goed uit te voeren zijn kennis, kwaliteiten en vaardigheden nodig. In de Beroepsstandaard voor lerarenopleiders (VELON) zijn deze kwaliteiten omschreven. In dit traject leert u hoe u als schoolopleider eigen kwaliteiten kunt inzetten in de context van opleiden. U ontwikkelt een persoonlijke visie én een schoolvisie op opleiden en begeleiden. Gedurende de hele cursus werkt u aan de hand van zelf geformuleerde doelen aan uw persoonlijke ontwikkeling als schoolopleider ter versterking van het opleiden en begeleiden van studenten.

VOOR WIE IS HET BEDOELD

Voor docenten of begeleiders in het voortgezet onderwijs (vo) en middelbaar beroepsonderwijs (mbo) die aanstaande leraren begeleiden én betrokken zijn bij het ontwikkelen van de begeleidingsinfrastructuur en -cultuur van de school.

Contact

 

Meer weten over HAN Educatie PRO? Mail naar educatie.pro@han.nl.

HOE ZIET HET TRAJECT ERUIT

Aan de hand van uiteenlopende en activerende werkvormen wordt er elke bijeenkomst aan één of meerdere thema’s gewerkt. Actuele theorieën worden verkend en met praktische opdrachten vertaald naar de eigen beroepspraktijk. Er wordt met en van elkaar geleerd en er is veel ruimte voor vragen uit de groep. 

WAT KOMT ER AAN BOD

In het traject komen de volgende hoofdthema’s aan de orde:

  • Opleiden
  • Begeleiden
  • Beleid

In de eerste helft van het traject staat met name het opleiden en begeleiden centraal, waarbij aandacht wordt geschonken aan de koppeling tussen theorie en praktijk. Een kernvraag is: hoe kan ik mijn kwaliteiten als schoolopleider bewuster inzetten en verder ontwikkelen? Een andere belangrijke vraag is: hoe kan ik de kwaliteiten van werkplekbegeleiders en van studenten het beste tot hun recht laten komen?

In de tweede helft staat het thema beleid meer centraal. U krijgt zicht op de (verdere) implementatie van de begeleidingsstructuur binnen uw eigen organisatie en maakt hiertoe een plan van aanpak. Ook krijgt het kwaliteitskader samen opleiden aandacht.

Certificering

U ontvangt een certificaat indien u alle bijeenkomsten heeft gevolgd. In overleg met de trainer(s) mag u, indien noodzakelijk, één cursusmiddag missen. De eerste en de laatste bijeenkomst – dit zijn hele dagen - zijn verplicht. Daarnaast maakt u een eindproduct, een zogenaamde ‘digitale vitrine’. In deze vitrine wordt het leer-en ontwikkelproces dat u heeft doorgemaakt zichtbaar. Daarnaast bevat de vitrine een veranderplan, inclusief een communicatieplan dat gericht is op het opleiden binnen de eigen school.

Data bijeenkomsten

Woensdag 19 oktober 2022

9.00 - 17.00 uur

Woensdag 9 november 2022

13.00 - 17.00 uur

Woensdag 7 december 2022

13.00 - 17.00 uur

Woensdag 18 januari 2023

13.00 - 17.00 uur

Woensdag 15 februari 2023

13.00 - 17.00 uur

Woensdag 22 maart 2023

13.00 - 17.00 uur

Woensdag 12 april 2023

13.00 - 17.00 uur

Woensdag 10 mei 2023

9.00 - 17.00 uur

Direct contact

Vragen over de opleiding? ASK HAN! We helpen je graag persoonlijk verder.

Openingstijden

Werkdagen: 08:00 tot 17:00 uur
 

Liever bellen of appen?

Bellen: 024 - 353 0500
WhatsApp: 024 - 353 0500

Een kleine greep uit de evaluaties van de cursisten uit het schooljaar 2021-2022:

  • ‘Ik voel me nu veel meer ‘bewust bekwaam’ in mijn rol als schoolopleider.’
     
  • ‘De verhouding theorie-praktijk was heel prettig; er waren veel verwerkingsopdrachten; alles was meteen toepasbaar en nuttig.’
     
  • ‘Ik heb goede handvaten gekregen in een fijn tempo.’
     
  • ‘Bijna alle bijeenkomsten hebben me sterker gemaakt en zelfverzekerder.’
     
  • ‘We hebben ook veel aan elkaar gehad. Ik heb veel meegenomen van anderen, tot in de presentatie toe.’