Sales Management (Post-hbo)

Presentatie, presenteren, vergaderen
Meld je aan
De opleiding start een aantal keer per jaar
Meer informatie...
Brochure, helpdesk
  • Vraag een adviesgesprek aan
    Stel al je vragen aan een specialist
  • Stel een snelle vraag
    Aan het HAN VoorlichtingsCentrum
  • Brochure aanvragen
    En bekijk thuis rustig het aanbod
Kom langs
Open avonden, meeloopdagen, etc.
  • 20
    Nov
    Open Avond
    Arnhem - 18:00 - 21:00 - 2019
  • 20
    Nov
    Open Avond
    Nijmegen - 18:00 - 21:00 - 2019
  • 11
    Mar
    Open Avond
    Arnhem - 18:00 - 21:00 - 2020

De opleiding start op 7 november 2019

Geef je leiding aan een salesteam. En wil je het maximale uit je team én uit jezelf halen.

Post-hbo-opleiding Sales Management

Geef je leiding aan een salesteam? En wil je het maximale uit je team én uit jezelf halen? Dan is de erkende post-hbo-opleiding Sales Management zeker de opleiding voor jou! Tijdens deze opleiding werk je samen met topdocenten uit de praktijk aan het verbreden en verdiepen van jouw kennis op het gebied van sales management.

In het kort

    7 maandenDuur
    15.00-21.30 uurLestijden (tweewekelijks)
    hbo+Niveau
    € 4995,-Kosten

Ervaringen van studenten

Volg de post-hbo-opleiding Sales Management

In de post-hbo-opleiding Sales Management ga je aan de slag met het (door)ontwikkelen van jouw managementvaardigheden, zodat je in staat bent jouw team op de juiste manier te organiseren, te coachen en te inspireren. Je leert het beste uit jouw mensen halen en je vergroot de kansen om de commerciële doelen van je organisatie te realiseren.

Voor wie

  • Je bent in het bezit van een hbo-diploma of werkzaam op hbo-niveau
  • Je hebt relevante saleservaring in een business-to-businessomgeving
  • Een intakegesprek kan deel uitmaken van de toelatingsprocedure

Een proefcollege volgen van post-hbo Sales Management?

Wil je weten of de studieinhoud bij je past? Kom proefstuderen! 

Er is geen omschrijving beschikbaar

Programma

De post-hbo-opleiding Sales Management richt zich specifiek op leidinggevenden in een salesomgeving. De opleiding biedt je een unieke combinatie van kennis en vaardigheden die deelnemers in staat stelt hun team succesvol te managen. Het programma is opgebouwd uit de modules: Sales process management, Social media, Creatieve technieken, Sales force management en Persoonlijke effectiviteit.

Module 1. Sales Proces management
Goede bedrijfsresultaten beginnen met heldere doelen en een goed georganiseerd sales proces. Je gaat aan de slag met analyseren, inrichten en innoveren van het sales proces binnen jouw eigen organisatie. Hierbij besteedt je ruime aandacht aan onderwerpen als financiële analyse, klantportfolio management, forecasting en performance & con­trol. Daarnaast analyseer je in deze module de relaties met de diverse interne en externe stake­holders. En krijg je handvatten voor het optimalise­ren van deze relaties. Want klanten binnenkrijgen en binnenhouden is een taak van de hele organi­satie en niet alleen van het sales team.

Module 2. Social Selling 
‘Social media’ is een inmiddels niet meer weg te denken term in de bedrijfsvoering van nagenoeg iedere onderneming. Ook in het sales proces kan een juiste inzet van “social’ een belangrijke bijdrage leveren aan het realiseren van de gestelde commerciële doelen. Maar hoe zet je social media nu succesvol in tijdens het commerci­ële proces?

Module 3. Creatieve technieken

Doordat  de mens verbeelding heeft, kan zij crea­tief zijn”.

De module creatief denken binnen de opleiding bestaat uit het aanleren van een aantal vaardig­heden en technieken die je mogelijkheden bieden om samen met jouw sales team nieuwe oplossingen te bedenken en nieuwe kansen te ontdekken.

Module 4. Sales force management
Een goed draaiend sales team is essentieel voor een initiëren, onderhouden en uitbouwen van winstgevende klantrelaties. In deze module wordt daarom dieper ingegaan op het effectief situationeel leiding geven: aan een team en aan een indi­viduele medewerker. Onderwerpen als leider­schap, werving & selectie, teamrollen, coachen, motiveren, conflicthantering en effectief vergade­ren komen in deze module uitgebreid aan de orde. Daarbij breng je jouw eigen casuïstiek mee en staat de toepassing in jouw eigen dagelijkse praktijk cen­traal.

Module 5. Persoonlijke effectiviteit
Om anderen goed te kunnen (bege) leiden is het van belang dat je een goed inzicht hebt in jouw eigen kwaliteiten en ontwikkelpunten. Aan de hand van de Insights Discovery methodiek ga je aan de slag met het leren kennen van jouw eigen gedragsstijl en de invloed daarvan op de relatie met anderen. Je krijgt daarbij concrete handvatten om jouw persoonlijke effectiviteit te verbeteren.

Module 6. Finance voor non financials
Finance legt van oudsher de nadruk op het in de hand houden van financiële risico’s, terwijl Sales vooral gebaat is bij het opbouwen van een klantrelatie en het binnenhalen van zoveel mogelijk omzet en provisie. Inzicht in de financiën van de organisatie is ook voor sales professionals erg belangrijk. Als sales professional ben je immers (mede)verantwoordelijk voor het verbeteren van het bedrijfsresultaat. Een betere kennis van financieel management zorgt ervoor dat beslissingen op ratio worden gefundeerd en volwaardig gesprekspartner wordt voor de financiële specialist.

Deze module heeft als doel je inzicht in de financiën van een organisatie te verschaffen, zodat je soepeler over financiën kunt communiceren en beter in staat bent financiële voorstellen te onderbouwen en boordelen. Daarvoor reiken wij je relevante kennis van financieel management en bedrijfseconomie aan. 

Werkwijze

Je volgt 2-wekelijks colleges en werkt individueel aan jouw beroepsproducten en vaardigheden. De beroepsproducten pas je direct toe binnen je dagelijkse werkzaamheden. Hiermee integreer je een belangrijk deel van de studielast in jouw dagelijkse werk. En blijft het aantal uren dat je naast je werk aan de studie besteedt beperkt.

Toetsing

  • Persoonlijk assessment in de vorm van een salesgame
  • Beroepsproducten (toegepast in de eigen werkomgeving)

Investering

De investering voor de opleiding sales management bedraagt € 4.995,- exclusief boeken- en examengeld en inclusief opleidingsarrangement.  

Het opleidingsarrangement bestaat uit onbeperkt koffie en thee, een warme avondmaaltijd en vers fruit, inschrijvingsgeld, benodigde opleidingsmateriaal, gebruik van de online leeromgeving, kosteloos toegang tot de faciliteiten van de HAN en de diploma uitreiking.

  • Het boekengeld bedraagt circa € 150,- (exclusief aanbevolen literatuur).
  • Het examengeld bedraagt € 599,-
  • Alle boven genoemde prijzen zijn vrijgesteld van Btw.

Fiscale aftrekmogelijkheden
De overheid stimuleert scholing. Voor zowel particulieren als bedrijven/ondernemers zijn fiscale voordelen mogelijk. Let op! Het fiscaal voordeel voor particulieren geldt nog voor 2018. Het is niet duidelijk of de fiscale voordelen voor particulieren in 2019 nog van kracht blijven.

Partners

Sales Management Association (SMA)
Sinds 1971 is de Sales Management Association (SMA) dé beroepsvereniging voor salesprofessionals op elk niveau. SMA biedt haar leden Contacten (optimale netwerkmogelijkheden), Content (vakinhoud) en Autoriteit (accreditatie, examinering, PE-punten, certificering).

Samenwerking

  • Sales Management
  • SMA
  • SMEI

Diploma

Na succesvolle afronding van de mo­dule ontvang je een officieel erkend post-hbo diploma.

Beoordeling Toetsingscommissie Stichting PHBO Nederland
De HAN is een opleidingskundige gedegen en kwaliteitsvolle organisatie die dit in de opleiding Sales Management tot uiting laat komen. Het instituut heeft een gedegen en op het beroepenveld aansluitende opleiding opgezet met de Post-hbo opleiding Sales Management. De opleiding voldoet overduidelijk aan de behoeften uit het werkveld zo getuigt de verwijzing naar onderzoek en de contacten met SMA. Zij geeft er blijk van externe invloeden uit ‘sales’, expertise op opleidingskundig en commercieel gebied en haar visie op sales te bundelen in deze opleiding Sales Management. Zowel kennis als vaardigheden staan centraal, waarbij wordt opgemerkt dat transfer van het geleerde naar de praktijk dé basis is. Ook de creatieve technieken waarbij op een associatieve manier wordt geleerd naar vraagstukken te kijken is een interessante (vooral voor de studenten). Het afstuderen met een portfolio maar ook in een met professionals ontworpen game is een positief en onderscheidend onderdeel. Hieronder ligt een uitstekende en voorbeeldig overzicht en doelstellingen, leerdoelen en eindtermen, die bovendien een logische samenhang kennen.

Docenten

Ben Mastboom 
Ben Mastboom is eigenaar en CEO van de Mastboom Group, directeur van de Sales Leadership Academy en auteur van het boek 'Your Way of Selling' en vele artikelen in het vakblad SalesManagement. Hij is tevens hoofddocent Sales Leadership aan de HAN en heeft een vice-chair position bij the international board of world’s largest sales & marketing association SMEI. Ben is werkzaam geweest in diverse leidinggevende sales- en marketingposities bij grote internationaal opererende organisaties, het MKB en start-ups. Omdat elke organisatie en elk individu uniek is, is Mastboom groot voorstander van de aanpak om je ‘eigen’ salesmethodiek te creëren. En omdat het ‘eigen’ voelt, zal het de resultaten een ‘boost’ geven en blijvend zijn.

Stefan Renkema
Stefan Renkema is als hoofddocent Sales & Marketing verbonden aan de HAN. En sinds 2017 tevens directeur opleidingen van Your Ability Business School. Zijn passie ligt in het opleiden en ontwikkelen van sales talent, op alle niveaus. Op de HAN is hij tevens nauw betrokken bij het in 2017 opgezette onderzoekprogramma op het B2B sales vakgebied. Daarin vertegenwoordigt hij de HAN in nationale- en internationale samenwerkingsverbanden. Naast docent is hij tevens auteur en heeft hij inmiddels diverse titels op sales en marketinggebied gepubliceerd.

Opleidingsarrangement* onbeperkt koffie, thee en ijswater, warme maaltijd, inschrijvingsgeld, benodigde opleidingsmateriaal, gebruik van de online leeromgeving, kosteloos toegang tot draadloze internetverbinding en de faciliteiten van de HAN. Daarnaast gratis deelname aan Sales Events van SMA regio Oost.

Snel antwoord

Vragen over de opleiding?
Stel je vraag aan HAN Deeltijdstudies. We helpen je graag verder.

Openingstijden

Werkdagen: 8.30 tot 17.00 uur

Liever bellen?

Bellen: 026 - 369 1300