Neurorevalidatie en samenwerking in de keten (basis) (Post-hbo)

Er is geen omschrijving beschikbaar
Meld je aan
De opleiding start een aantal keer per jaar
Meer informatie...
Brochure, helpdesk
  • Vraag een adviesgesprek aan
    Stel al je vragen aan een specialist
  • Stel een snelle vraag
    Aan het HAN VoorlichtingsCentrum
  • Brochure aanvragen
    En bekijk thuis rustig het aanbod

De opleiding start op 29 januari 2020

Op het gebied van de neurorevalidatie hebben zich de laatste jaren belangrijke ontwikkelingen voorgedaan. De uitgangspunten voor de behandeling van patiënten met neurologische aandoeningen, zoals een CVA, zijn dynamisch en  op basis van evidentie en beschikbare richtlijnen.

*De opleiding wordt gegeven in Apeldoorn* Op het gebied van de neurorevalidatie hebben zich de laatste jaren belangrijke ontwikkelingen voorgedaan. De uitgangspunten voor de behandeling van patiënten met neurologische aandoeningen, zoals een CVA, zijn dynamisch en  op basis van evidentie en beschikbare richtlijnen. Dit vraagt om een voortdurende update van de dagelijkse praktijk.  Daarnaast is het van groot belang dat behandelaars beseffen dat de zorg die ze bieden in de instelling een schakel is in de totale behandelketen van ziekenhuis tot thuis. De samenwerking in de keten en een eenduidige behandelaanpak volgens de nieuwste inzichten (gebaseerd op evidentie en beschikbare richtlijnen) zijn daarvoor belangrijke voorwaarden.   

In het kort

    3,5 dagDuurStart: 29-01-2020 Vervolg:12-02, 11-03 en 08-04
    48 uur totaalStudiebelasting
    23 uurContacturen
    23 punten V&VAccreditatie
    € 1.345,-Kosten

Deelnemers over HAN VDO opleiding Neurorevalidatie en samenwerking in de keten

Programma

  • Kennismaking en introductie van de cursus
  • Medische aspecten
  • Herstel van functionaliteit
  • Klinisch redeneren
  • Voorlichting, samenwerking, ketenlogistiek en ketenoverdracht
  • Cognitie, gedrag en emotie
  • Leerniveaus
  • Mobiliteit
  • ADL
  • Communicatie
  • Voeding en slikstoornissen

Werkwijze

  • De opleiding wordt verzorgd door ervaren docenten met klinische werkervaring en relevante vervolgopleidingen
  • Je bereidt je voor op de lesdagen door de theorie te bestuderen die aangeboden wordt via de digitale leeromgeving.
  • Tijdens de onderwijsbijeenkomsten wordt gewerkt met diverse en interactieve werkvormen
  • De stof wordt toegelicht aan de hand van praktijkvoorbeelden en casuïstiek
  • Van jou als cursist wordt een actieve deelname en inbreng verwacht
  • Een (doorlopende) casus wordt in diverse bijeenkomsten gebruikt als voorbeeld en oefenmateriaal. Deze casuïstiek wordt vanaf het onderdeel mobiliteit en ADL steeds complexer. Verschillende onderdelen die in de theorie aan bod worden gesteld, worden door praktijkvoorbeelden op toepassingsniveau uitgewerkt. Dit doe je bijvoorbeeld samen met de docent en/of collega’s in subgroepen
  • Verder wordt je gevraagd te participeren in diverse oefeningen waar onder rollenspelen. Zo worden diverse vaardigheden in de onderwijsbijeenkomst geïllustreerd en geoefend. Als deelnemer ontvang en geef je feedback op je eigen handelen en dat van anderen
  • Je leerproces wordt verder ondersteund door praktijkopdrachten waarin van je  gevraagd wordt met hetgeen je geleerd hebt bewust te gaan oefenen in de praktijk
  • Je wordt gevraagd over je leerervaringen mondeling of schriftelijke te rapporteren en te reflecteren. Hiermee sta je bewust stil bij je leerervaringen
     

Toelatingsvoorwaarden

  • Je hebt een afgeronde beroepsopleiding
  • Je werkt als verzorgenden of verpleegkundigen niveau 3-4 in een zorginstelling.
  • Je verleent zorg aan mensen na een CVA.

Competenties

De cursus richt zich op het behalen van de volgende eindtermen:

  • De deelnemer kan 'samenwerken' in de keten op verschillende niveaus. Samenwerken kent verschillende definities. Het gaat om functionele samenwerking welke in navolgende onderdelen is geoperationaliseerd. Daarbij hoort ook het adequaat feedback geven/ontvangen.
  • De deelnemer kan aan het einde van de opleiding het volgende benoemen:
    • het beloop en traject van de zorg in de verschillende instellingen
    • het specifieke zorgaandeel van de eigen instelling, als onderdeel van de keten
    • het verloop van de aandoening van acuut naar chronisch kennisinhoudelijk
    • de verantwoordelijkheden en afspraken rondom de zorg binnen de eigen zorgketen
    • wat dit binnen de samenwerking en in de keten betekent voor de wijze en inhoud van de overdracht
    • wat dit betekent voor de kwaliteit van de professionele zorg.  
  • De deelnemer is in staat om
    • binnen zijn eigen team goede zorg te verlenen, passend bij zijn bevoegdheden en opleidingsniveau. Dit betekent o.a.
      - klinisch kunnen redeneren en behandeldoelen kunnen afstemmen in het multidisciplinaire team
      - de benodigde observaties en klinimetrische instrumenten kunnen toepassen en interpreteren
      - kennis hebben en gebruik maken  van de deskundigheid van andere disciplines in het team 
  • De deelnemer heeft geoefend met samenwerking en functioneren in de keten
  • De deelnemer kent de voorgeschreven (landelijke) richtlijnen en kan ze toepassen binnen zijn eigen beroepsdomein

Resultaat

Certificering vindt plaats indien alle onderdelen met een positief resultaat afgesloten. Om te komen tot een positieve beoordeling geldt het volgende:

  • 100% aanwezigheid vereist. Is een deelnemer afwezig in geval van overmacht, dan wordt een vervangende opdracht afgesproken. Hiervoor dient de deelnemer contact op te nemen met de coördinerende docent.
  • Een actieve deelname tijdens de bijeenkomsten.
    Dit houdt o.a. in een constructieve bijdrage aan het leerproces van anderen en van jezelf (uitvoeren voorbereidende opdrachten, het participeren in oefeningen, het geven van feedback, e.d.)
  • Een voldoende behaald voor de afzonderlijke opdrachten.
    Het tentamen bestaat uit de beoordeling van de resultaten van een aantal opdrachten. Afhankelijk van de opdracht wordt de feedback gegeven door de docent en/of mededeelnemers of collega’s uit de praktijk.
    Bij de praktijkopdrachten dien je zelf een ervaren collega om feedback te vragen op je handelen. Voor het onderdeel samenwerken ontvang je op je functioneren feedback van de docent en mededeelnemers tijdens de les.
    Voor het onderdeel presenteren van een verbeterplan, eindopdracht implementatieplan, krijg je feedback van de docent, van je medecursisten en van je teamleider/ leidinggevende volgens vastgestelde criteria.

Voor wie

Deze opleiding is bestemd voor verzorgenden en verpleegkundigen (niveau 3-4).

Partners

Deze opleiding is tot stand gekomen door samenwerking van een groot aantal zorginstellingen in de regio’s Apeldoorn, Deventer, Zutphen en Zwolle, samen met de Hogeschool Windesheim. Vanaf 2017 draagt de Hogeschool Arnhem Nijmegen zorg voor de cursusorganisatie en de didactische onderbouwing. De opleiding wordt gegeven in Klimmendaal Apeldoorn.

Snel antwoord

Vragen over de training, cursus of opleiding?
Stel je vraag aan HAN VDO. We helpen je graag verder.

Openingstijden

Werkdagen: 9.00 tot 16.30 uur

Liever bellen?