Materialenlijst
Op zoek naar een interessante werkvorm, hulpmiddelen bij het verduurzamen van een samenwerking, of achtergrondliteratuur over een bepaald onderwerp? Neus eens rond en vind materiaal dat jou verder helpt!

Verkennen
- Uitnodiging t Liemers diner
- Werken vanuit de bedoeling: format, uitgewerkt voorbeeld
Ontwerpen
- Opzet participatiecoaches
- Opzet project leerwerkplaats Heumen
- Project HAN in Hatert
- Weekprogramma ZZG herstelcentrum
Uitvoeren
- Creatielemniscaat Liemers
- Handleiding interprofessioneel leren en werken in de praktijk
- Logboek leren Thermion
- Paspoort kennismaking Thermion
- Programma Thermion Café
- Projectbord Hatert
- Samenwerken in teams
- Wijksafari Thermion
Evalueren en doorontwikkelen
Verkennen
- Actiescan Learning communities
- Krachtenveldanalyse
- Netwerkambitie: format, schema netwerkambitie, belangenkaart
- Netwerkanalyse: format, werkwijze, voorbeeld draaiboek
- Wandelsafari
- Wijkschouw
- Partnerschapskaart: format, partnerschapskaart, werkwijze, voorbeeld draaiboek, geboden van de dialoog
- Groeimodel voor opleiden op locatie
- Infographic Interprofessionele samenwerking tussen zorg en welzijn
- Succesvol samenwerken in wijknetwerken: stappen en toolbox met kennisproducten en instrumenten
- Infographic Succesvol samenwerken in wijknetwerken
Ontwerpen
- Businessmodellen
- Duurzame innovatietool (DIT)
- Profiel van de lerende wijk: gesprekstool, poster
- Model samenhangende kijk op samenwerkingsverbanden
- Bouwstenen voor een hybride leeromgeving
- Grenzen verkennen in de driehoek
- Overzicht samenwerkingsmodules - samenwerking in de driehoek
- Ontwikkelboom - invulformat
Uitvoeren
- Format IPL-opbrengsten (feedbackformulier)
- Grenswerkers in Labs en werkplaatsen - Basistaken
- Handreiking voor het begeleiden van leren interprofessioneel samenwerken
- Module Interprofessioneel werken met de cliënt
- Toolbox Interprofessionele werkvormen
- Toolbox Grensactiviteiten
- PAR-gids
- Werkvormen.info
Evalueren en doorontwikkelen
Verkennen
- Kemper-Koebrugge, W., & Van Zelst, M. (2019). Uit de hoek komen. Samenwerkingsformules in een netwerk. Nijmegen: Zorgalliantie. Geraadpleegd op 5 juni 2020, van https://zorgalliantie.com/Zorgalliantie-publicatie-Uit-de-hoek-komen-juni-2019.pdf
- Kenniscentrum Publieke zaak (2017). Werkzame bestanddelen valorisatie initiatieven en - producten GGM. Nijmegen: Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Geraadpleegd op 5 juni 2020 van https://blog.han.nl/publiekezaak/files/2017/12/Werkzame-bestanddelen-valorisatie-initiatieven-GGM_augustus-2017.pdf
- Kuijer-Siebelink, W., Weijzen, S., & De Vijlder, F. (Reds.). (2019). Grensoverstijgend samenwerken, leren en opleidingen in het sociaal en gezondheidsdomein. Nijmegen: Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Geraadpleegd op 5 juni, van https://www.han.nl/onderzoek/nieuws/grensoverstijgend-samenwe/_attachments/5330_-_boekje_grensoverstijgend_samenwerken_en_leren_online.pdf
Ontwerpen
- Bouw, E., Zitter, Y. & De Bruijn, E. (2019). Characteristics of learning environments at the boundary between school and work – A literature review. Educational Research Review, 26, 1-15.
- Broek, J. van den, I. van Elzakker, T. Maas en J. Deuten (2020). Voorbij lokaal enthousiasme – Lessen voor de opschaling van living labs. Den Haag: Rathenau Instituut. Geraadpleegd op 11 juni 2020, van https://www.rathenau.nl/sites/default/files/2020-02/Voorbij%20lokaal%20enthousiasme%20%E2%80%93%20Rathenau%20Instituut_0.pdf
- Gullikers, J., & Oonk, C. (2016). Het waarderen van leren met partijen buiten de school. OnderwijsInnovatie, 18 (3), 17-26.
- Hoeve, A., Kuijer-Siebelink, W., & Nieuwenhuis, L. (2019). Innovative Work-Based Learning for Responsive Vocational Education and Training (VET): Lessons from Dutch Higher VET. In: eds. Guile, D. & Unwin, L. The Wiley Handbook of Vocational Education and Training. (pp. 415-432). New York: John Wiley & Sons, Inc.
- Kaats, E., & Opheij, W. (2014). Leren samenwerken tussen organisaties. Samen bouwen aan allianties, ketens, netwerken en partnerships. Deventer: Vakmedianet.
- Oonk, C. (2019). Gevraagd: Grenswerkers. Wageningen: Wageningen University & Research.
- Zitter, I., & Hoeve, A. (2012). Hybride leeromgevingen: Het verweven van leer- en werkprocessen. Utrecht/'s-Hertogenbosch: Expertisecentrum Beroepsonderwijs. Geraadpleegd op 05 juni 2020, van https://ecbo.nl/wp-content/uploads/sites/3/2013-02-Hybride-leeromgevingen-het-verweven-van-leer-en-werkprocessen-2.pdf
Uitvoeren
- Cozijnssen, A., Van Dun, P., & Kimman, E. (2009). Het theater van verandering. Regie en rolverdeling bij veranderprocessen. Amsterdam: Pearson Benelux B.V.
- De Caluwé, L., & Vermaak, H. (1999). Leren veranderen. Een handboek voor de veranderaar. Amsterdam: Boom uitgevers.
- Van der Zwet, R., & de Groot, N. (2018). Dossier: Wat werkt bij implementatie van sociale interventies? Utrecht: Movisie, kennis en aanpak van sociale vraagstukken. Geraadpleegd op 11 juni 2020, van https://www.movisie.nl/sites/movisie.nl/files/publication-attachment/Dossier-Wat-werkt-bij-implementatie-sociale-interventies%20%5BMOV-13727541-1.0%5D.pdf
Evalueren en doorontwikkelen
- De Vries, E. (2018) Responsieve evaluatie: evalueren vanuit dialoog. Nijmegen: Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Bekijk hier.
- Effectenplein. (2018) Effectenplein. Evaluatie-instrument collectieve werkwijzen in het sociaal domein. Geraadpleegd op 05 juni 2020, van https://effectenplein.wordpress.com
- Tjepkema, S., Verheijen, L., & Kabalt, J. (2019). Terugblikken om een stap te kunnen zetten: de kracht van een historielijn. In Tjepkema, S., Verheijen, L., & Kabalt, J. (2019). Waarderend veranderen : Appreciative Inquiry in de dagelijkse praktijk van managers. (pp. 125-129) Amsterdam: Boom. Geraadpleegd op 08 juni 2020, van https://www.kessels-smit.com/nl/436