Digitale toegankelijkheid
Digitale toegankelijkheid betekent dat iedereen websites, apps en digitale documenten goed kan gebruiken. En met iedereen bedoelen we ook écht iederen. Dus ook als je een beperking hebt of in een situatie zit waarin meedoen niet vanzelfsprekend is.

Je kunt bijvoorbeeld permanent, tijdelijk of situationeel te maken hebben met:
- Visuele beperkingen, blind-, slechtziend, kleurenblindheid
- Auditieve beperkingen, doven en slechthorenden
- Neurodivergentie, zoals dyslexie, autisme, ADHD
- Moeite met lezen en schrijven
- Lage digivaardigheden
- Fysieke of motorische beperkingen
Digitale toegankelijkheid op de HAN
De HAN werkt elke dag aan een toegankelijke en inclusieve omgeving voor (toekomstige) studenten en medewerkers. Dat doen we niet alleen omdat het belangrijk is voor gelijke kansen, maar ook omdat er vanuit wetten en richtlijnen ons wordt verwacht om digitaal toegankelijk te zijn. Daarom verbeteren we stap voor stap de toegankelijkheid van ons onderwijs, onze websites, apps en digitale materialen.
Een belangrijke mijlpaal is de ontwikkeling van de HANdreiking Digitale Toegankelijkheid.

Wat vind je in de HANdreiking?
De HANdreiking Digitale Toegankelijkheid (via de HAN Academy) geeft je inzicht in:
- De achtergrond van digitale toegankelijkheid binnen de HAN
- Waarom digitale toegankelijkheid belangrijk is
- De richtlijnen voor toegankelijke websites, apps en digitale content
- Waar je op let in jouw rol: als docent, medewerker, manager of bij inkoop
- Mogelijkheden voor professionalisering en ondersteuning

Tool aanvragen via het UWV
Wil je een hulpmiddel aanvragen via het UWV? Dan gelden er een paar voorwaarden. Hieronder lees je in welke situaties je recht hebt op vergoeding en hoe lang je het hulpmiddel nodig moet hebben.
Ondersteuning en inspiratie
Heb je een vraag? Stel hem aan AskHAN. Wil je uitwisselen met collega's over onderwijsinnovatie of ben je op zoek naar inspiratie? Neem dan deel aan het Teamskanaal Leren en werken met ICT, met actieve subkanalen zoals 'Generatieve AI'.