HAN Campus Nijmegen, communicatie, klas, presenteren, studenten, college, les, finance, economie

Lectoraat Sociale Duurzame Praktijken

Wat gebeurt er als je de mens eens niet centraal stelt?

De klimaattransitie, duurzaamheid: actuele thema’s die iets van ons allemaal vragen. Maar wat gebeurt er als je de mens eens niet centraal stelt? “Om onze planeet beter te begrijpen, moeten we leren vanuit andere perspectieven te kijken”, zegt lector Erik Jansen. Hoe? Ontdek het tijdens zijn interactieve aftertalk op het InScience Film Festival.

13 maart 2024
67e01961-beb2-11ee-b585-1ac9e1721182 Logo en sfeerbeeld InScience filmfestival Nijmegen editie 2024.

Lector Erik Jansen dagvoorzitter bij Learning Lab in Rotterdam

Op 31 januari 2024 vond het derde Learning Lab van Just Prepare plaats in Rotterdam. Dit Learning Lab stond in het teken van ‘het perspectief van bewoners’. De centrale vraag hierbij was: ‘Hoe werk je aan de lokale energietransitie vanuit het perspectief en initiatief van bewoners?’

14 februari 2024
496008 Een beeld van mensen die in een zaal zitten te luisteren
Lectoraat Sociale Duurzame Praktijken

Lectoraat Sociale Duurzame Praktijken zet in op sociale verandering voor een duurzamere wereld

Hoe streven we in ons dagelijks leven naar een duurzamere wereld? En hoe doen we dat zodanig dat deze ook inclusiever en rechtvaardiger wordt? Dat onderzoekt het nieuwe HAN Lectoraat Sociale Duurzame Praktijken. Lector Erik Jansen stelt in zijn intreerede dat de invulling van ons dagelijks leven moet veranderen. "Daar is geen ontkomen aan."

02 november 2023
d7edadb0-7995-11ee-b2ea-e07aa08f8fb7 Installatie Lector Erik Jansen
Lectoraat Sociale Duurzame Praktijken

Hoe houden we verduurzaming sociaal?

“De factor mens wordt te weinig meegenomen in het klimaatdebat”, meent lector Erik Jansen van het nieuwe lectoraat Sociale Duurzame Praktijken. “Als je de mens niet betrekt, hoe krijg je dan betrokken mensen?”

Marleen de Roo
13 februari 2023
490938 Foto bij nieuw lectoraat Sociale Duurzame Praktijken. Tijdelijk, er komt nog een nieuwe foto.
Lectoraat Sociale Duurzame Praktijken

Hoe realiseren we de energietransitie in kansarme wijken?

Een effectieve en rechtvaardige energietransitie in kansarme wijken stuit op gebrek aan kennis over de diversiteit aan energiepraktijken van bewoners, en over hoe bewoners te betrekken bij de renovatie van slecht geïsoleerde huizen. Een consortium van onderzoekers, waaronder de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, gaat nu de noodzakelijke kennis en oplossingen ontwikkelen om deze energietransitie te ondersteunen. Zij ontvingen hiervoor een NWO-subsidie van bijna 2,5 miljoen euro.

08 april 2022
b3aadae2-0cf1-11ee-9e50-02565807075b Kolpingwijk Nijmegen. Zwaartepunt Health