Landelijke campagne moet jongeren overtuigen van toekomst in logistiek
Hogescholen bundelen krachten
Alle Nederlandse hogescholen die een logistieke opleiding aanbieden hebben zich aangesloten bij de nieuwe campagne 'Logistiek, ik loev het' om de dalende studenteninstroom tegen te gaan en het verouderde imago van de sector te doorbreken. De campagne is op 8 oktober jl. officieel gelanceerd.

Urgente problematiek
De Nederlandse logistieke sector kampt met een aanzienlijk personeelstekort. Door de sterke groei van e-commerce, de toegenomen complexiteit van internationale supply chains en de vergrijzing in de sector, is de vraag naar goed opgeleide logistieke professionals de afgelopen jaren explosief gestegen. Tegelijkertijd hebben veel jongeren een beperkt beeld van de moderne logistiek en de diverse carrièremogelijkheden die dit domein biedt. Met deze gezamenlijke inspanning willen de onderwijsinstellingen meer jongeren enthousiasmeren voor een carrière in het logistieke vakgebied en het groeiende personeelstekort tegengaan.
De Campagne
‘Logistiek, ik loev het’ – waarbij ‘loev’ staat voor ‘voel/love’ in jongerentaal, enthousiasmeert jongeren op een positieve en toegankelijke manier. Centraal staat het laten zien van de diverse en dynamische kanten van het logistieke vakgebied via een interactief online platform: LoevLogistiek.nl. Hier vinden jongeren inspirerende verhalen, korte video’s en ervaringsverhalen van studenten en professionals. De campagne maakt daarnaast intensief gebruik van socialmediakanalen waar jongeren dagelijks actief zijn.
Veel jongeren denken bij logistiek alleen aan vrachtwagens op de weg, maar het is meer dan dat alleen. Het is de onzichtbare keten die zorgt dat de supermarkt nooit leeg is, jouw online bestelling de volgende dag al in huis is en dat alles in het ziekenhuis op rolletjes loopt. De campagne ‘Logistiek, ik loev het’ laat precies dat zien: in dit vakgebied kun je een cruciale rol spelen in het oplossen van maatschappelijke vraagstukken en het vormgeven van de toekomst. Dus: kies voor logistiek!

Ambitieuze doelen
De hogescholen willen niet alleen meer jongeren inspireren om voor een logistieke studie te kiezen, maar ook laten zien dat logistiek veelzijdig en toekomstbestendig is. De ambitie is om duizenden jongeren te bereiken en hen te enthousiasmeren voor een carrière waarin ze echt impact kunnen maken.
De campagne is ontwikkeld door marketingbureau Press Play, en een initiatief van Breda University of Applied Sciences, HAN University of Applied Sciences, Windesheim, Hogeschool Utrecht, Hogeschool Rotterdam, Fontys Hogeschool, NHL Stenden, Hogeschool van Amsterdam, HZ University of Applied Sciences.