Samen denken is de sleutel tot samenwerken

Wat als je pas écht kunt samenwerken als je weet hoe de ander denkt? Die vraag stond centraal tijdens het symposium ‘PZW Presenteert’ op 19 juni 2025. Studenten uit diverse opleidingen presenteerden de resultaten van hun interprofessionele projecten – en lieten zien hoe vernieuwend het is om samen te denken over zorg en welzijn.

Overzichtsfoto deelnemers tijdens symposium PZW presenteert

Samen leren kijken

Tijdens het symposium nam Ton Satink, lector lectoraat Neurorevalidatie-Eigen Regie en Participatie, de studenten en aanwezige opdrachtgevers mee in een persoonlijk en inspirerend verhaal over samenwerken in onderzoek. Niet zomaar samenwerken, maar samen leren kijken. Want veel maatschappelijke uitdagingen in zorg en welzijn zijn te complex om alleen op te lossen. De sleutel? Elkaar écht leren kennen. Niet alleen als fysiotherapeut, logopedist of sociaal werker – maar als mens en professional met overtuigingen, waarden en een eigen visie.

Presentatie TonSatink tijdens PZW presenteert 19 juni 25

Samenwerken is pas krachtig als je elkaars denkwereld begrijpt, als je weet vanuit welke inhoudelijke (professionele) frames de ander denkt. Alleen dan kom je tot oplossingen die echt iets betekenen.”

Presentatie over interprofessioneel samenwerken tijdens symposium PZW presenteert
Sheet over interprofessioneel samenwerken tijdens presentatie op symposium PZW presenteert

Verbindend én vernieuwend

De verhalen tijdens het symposium onderstreepten hoe belangrijk het is dat toekomstige professionals over grenzen heen leren werken. Studenten reflecteerden op hun samenwerking en deelden hoe de diversiteit in hun teams leidde tot diepere inzichten, betere oplossingen én meer werkplezier. De opbrengsten van de projecten komen niet alleen terecht bij de opdrachtgever, maar ook terug in het onderwijs. Zo bouwen we samen verder aan een veerkrachtige en toegankelijke zorg.
 

Sandra Kees, studente Logopedie als dagvoorzitter van het symposium PZW Presenteert

Twee projecten uitgelicht

Benieuwd naar hoe studenten het samen denken in de praktijk brachten? In deze twee artikelen lees je hoe ze samen met hun opdrachtgevers aan de slag gingen.

Programma de Vertelketting

Samen met het Audiologisch Centrum van het Radboudumc ontwikkelden studenten Logopedie, Pedagogiek en Social Work een uniforme uitwerking van het logopedisch programma de Vertelketting. Dit programma is speciaal bedoeld voor kinderen met een beiderzijds gehoorverlies.

Studenten PZW -project Vertelvaardigheden bij gehoorverlies 19 juni 25

Bouwen aan mantelzorgondersteuning

Hoe zorg je dat mantelzorgers zich gezien en gehoord voelen? Studenten van de opleiding Fysiotherapie, Verpleegkunde en Social Work doken tijdens de onderwijsmodule Praktijkinnovatie in Zorg en Welzijn (PZW) in deze vraag.

Jesse, Sterrin en Jesse tijdens PZW presenteert met hun project Mantelkracht
Wat is de onderwijseenheid PZW? 
 

Innovatieve onderwijseenheid

In de onderwijseenheid Praktijkinnovatie Zorg en Welzijn (PZW) werken studenten van maar liefst 10 verschillende opleidingen en 3 academies samen aan een praktijkvraagstuk op het gebied van zorg en welzijn. Door maatschappelijke veranderingen worden vraagstukken steeds complexer. Onderwerpen als gezond ouder worden, laaggeletterdheid en zorgtechnologie zijn lang niet altijd vanuit één discipline te benaderen. Studenten komen samen tot sociale oplossingen voor de regio.

 

PZW Presenteeert symposium postermarkt juni 2024.
Vragen? 

Contact