Een game maken in 48 uur? Dat doe je zo
Tijdens de Game Jam daagde de Academie IT en Mediadesign haar studenten uit om in 48 uur een game te bouwen. Gewoon voor de lol. Een paar dagen waarin alles draaide om samenwerken, coderen en iets vets maken. Het resultaat? Diverse interactieve games die je blijft spelen.

Een kat en het einde van de wereld
De games werden beoordeeld door een vakjury én er kon gestemd worden. De acht deelnemende games werden beoordeeld op meerdere categorieën. De game Catastrophe scoorde vooral hoog op visuals, audio, thema en speelplezier. Een terechte winnaar van de publieksprijs.
In Catastrophe dwaalt een kat door een verwoeste wereld en overwint allerlei obstakels. De groep werkte intensief samen: van de eerste schetsen tot animaties, code en sound effects. Sivar stond vrijdagochtend vroeg op om muziek te componeren. “Ik heb het zelf ingespeeld,” zegt hij trots. “De HAN moet dit soort activiteiten echt blijven doen”. Vera: “Het brengt mensen samen die elkaar niet kennen.” Caitlyn vult aan: “Het is een unieke kans. Je maakt iets wat je normaliter niet in 2 dagen zou kunnen maken.”

Ontdek zelf de grimmige sfeer
Wat maakt de game zo goed? Jennifer: “Het verhaal! De game heeft echt een begin en einde. Je wil als speler gewoon weten wat er hierna gebeurt.” Veel groepen kozen voor het thema gokken, maar dit team pakte het anders aan. “Wij gingen voor een kat. Dat kwam door onze uitgebreide mindmap. Daardoor bedachten we iets originelers.” Het scenario van de game werd steeds grimmiger. Het einde is bijna tragisch. Dat maakt het net zo sterk.
Nieuwsgierig? De game is online te spelen, zonder iets te hoeven downloaden.

Glorpus: slijm, aliens en retrovibes
Ook de game ‘Save Planet Glorpus’ sprong eruit. HAN-studenten werkten hiervoor samen met bevriende ICT-studenten van Fontys. Het idee? Een retro platformgame met aliens en een instortende planeet met een hoofdrol voor ‘Gloppie’. Juulie: “Onze alien leek op een halfgesmolten poppetje zonder benen. Een soort slijm. Dus noemden we hem: Gloppie. En de planeet? Glorpus natuurlijk.” De groep heeft hard gewerkt om dit mooie resultaat te halen. Het team werkte door tot ’s avonds laat, met pizza’s op school en toetsenborden op turbo. “Alles is zelfgemaakt,” vertelt Romano. “De animaties hebben we frame voor frame getekend. En de retro-sounds? Ingespeeld op keyboard.”

Alles is zelfgemaakt. De animaties hebben we frame voor frame getekend. En de retro-sounds? Ingespeeld op keyboard.
Durf jij het nightmare level aan?
Het spel is mooi gemaakt én behoorlijk pittig. Het ‘nightmare’ level is expres lastig, zodat je het blijft proberen. De vakjury heeft deze game uitgeroepen tot winnaar van de juryprijs. Vooral vanwege de uitdagende gameplay. Het doel van de makers is gelukt: je wil de game blijven spelen. Romano vertelt: “De hele klas heeft de game gespeeld, ze waren echt onder de indruk. Slechts één op de vier spelers haalt het level." Durf jij het aan?
