Hoe Daans game slechtzienden helpt navigeren

Naar buiten gaan is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Veel mensen met ernstig beperkt zicht hebben een angst ontwikkeld om naar buiten te gaan. Daan van Velsen, student Communication and Multimedia Design (CMD), bedacht als afstudeeropdracht een navigeergame waarmee zij thuis kunnen oefenen.

Drie vrouwen met een grijze virtual reality bril op

Verschillende toepassingen

Het is een geluidsgame die de realiteit nabootst; auto’s rijden voorbij, de omgeving verandert, schoolkinderen schreeuwen, geluid weerkaatst, etc. Daan heeft voor de game alles uit de kast getrokken: “Ik ben zelfs in een stoplicht geklommen om het ratelgeluid op te nemen.”

Het onderzoek van Daan bestond uit literatuuronderzoek, vergelijkend onderzoek en doelgroeponderzoek. Ook is er uitgebreid gebrainstormd. Het resultaat is een prototype dat volgens Eric Velleman, lector Inclusive Digital Design & Engineering en opdrachtgever van Daan, zeker mogelijkheden biedt: “Het is voor meerdere doelgroepen toepasbaar. Zo kunnen ouders, verzorgers van een maatschappelijk blind kind dankzij deze game inzicht krijgen in de uitdagingen waar het kind mee te dealen krijgt.” Fred Hissink is het hier helemaal mee eens. Fred is voor het doelgroepenonderzoek door Daan geïnterviewd. Hij is door ziekte een groot deel van zijn zicht verloren. “Toen ik de VR-bril met screen reader opdeed merkte ik meteen een soort vermoeidheid. Misschien moet je meer ruis toevoegen zodat het nog meer stressfactoren oproept”, geeft hij als tip aan Daan mee. “Ik spreek, vanuit mijn werk bij het Bartiméus Fonds, regelmatig mensen die blind worden. Ook voor deze doelgroep is het een mooie toepassing, zij krijgen dankzij deze game inzicht in hun toekomst”, zo legt Fred uit.

Ik ben zelfs in een stoplicht geklommen om het ratelgeluid op te nemen.

In de boeken gedoken

Voor het literatuuronderzoek is Daan de boeken ingedoken. Zo ontdekte hij dat geluid niet op hetzelfde moment aankomt bij ieder oor én ook niet in dezelfde intensiteit. “Mensen draaien instinctief met hun hoofd om geluid op te pikken. Draai je, je hoofd 40 graden dan zit je altijd goed”, zo legt hij uit. Een andere ontdekking was dat je niet alleen gebruik moet maken van gehoor maar meerdere zintuigen moet prikkelen. En maatschappelijk blinden navigeren op basis van een mentaal model en hun eigen positie hierin. Ze moeten hiervoor eerst leren om de routes te onthouden. 

Hoe doen andere games het?

Voor vergelijkend onderzoek heeft hij gekeken naar andere games. Zijn er überhaupt games voor maatschappelijk blinden? “Ik ben een gamer dus ik vond het erg leuk om hierin te duiken. Ik ben heel anders gaan kijken naar games. Zo geeft de game Thief bijvoorbeeld door middel van akoestiek hints over de indeling van volgende ruimtes. En wat voegt een VR screen reader toe? Ik ben erachter gekomen dat het alleen nuttig is bij navigatie en simpele interactie”, zo vertelt Daan. 

Daan van Velsen test de game

Kwartetten met een blinddoek op

Alle verzamelde informatie leidde tot de volgende stap: brainstormen. “Zicht is het dominante zintuig. Dat wil zeggen, als jouw zintuigen elkaar tegenspreken (je hoort iets anders dan je ziet) jouw brein vrijwel altijd uitgaat van wat je ziet. Dit effect is zo erg dat de andere zintuigen dan ervaren zoals jouw zicht verwacht dat je het zou ervaren. Hierdoor denken mensen dan ook erg visueel. Om mensen hiervan los te breken heb ik met een groep studenten kwartet gespeeld maar dan wel met een blinddoek op”, vertelt Daan lachend.

Daan heeft verschillende brainstormtechnieken toegepast, technieken die hij tijdens zijn studie CMD heeft geleerd. Denk aan idea-speeddate waarbij het draait om het verzamelen van ideeën en vrij associëren, six hats methode en switch-it.

Betoverend doolhof

Zijn prototype is een variant op het betoverend doolhof waarbij je van A naar B moet navigeren en waarbij de omgeving steeds verandert. Daan heeft zijn prototype zelf bedacht en gebouwd. Zelfs aan de geluiden heeft hij gedacht. “Bij het opnemen van het geluid van een auto moest ik wel even nadenken. Neem ik het geluid op van in of buiten de auto. Ik heb uiteindelijk studenten van Automotive gevraagd om een auto omhoog te tillen, net zoals in de garage, en heel hard gas te geven. Dat geluid hoor je nu terug in de game.”

Daan is met zijn afstudeeropdracht geslaagd. Zijn game krijgt volgens Fred Hissink en opdrachtgever Eric Velleman zeker een vervolg. De heren raken niet uitgepraat over de mogelijkheden.

Geluidsopnamen voor de navigeergame waarmee maatschappelijk blinden thuis kunnen oefenen. Deze geluidsgame bootst de realiteit na.

Master Accessible and Inclusive Design

Wil jij je meer verdiepen in digitale toegankelijkheid? Volg de Deeltijd Master Accessible and Inclusive Design. De master leert je hoe je digitale producten en –diensten ontwerpt die écht voor iedereen toegankelijk zijn. Je werkt aan maatschappelijk relevante, praktijkgerichte vraagstukken vanuit gebruikersbehoeften, -kenmerken en actuele wetgeving. 

De opleiding is nog in afwachting van accreditatie. Je kunt je dus nog niet aanmelden, maar wél alvast je interesse doorgeven via de landingspagina, zodat we je op de hoogte kunnen houden. Kom gerust langs tijdens de Open Avond op 4 juni en ga in gesprek met een docent of medewerker die je verder helpt met je vragen. Of mail naar master.aid@han.nl