Deeltijdstudent Lieke ervaart welke belangrijke rol techniek speelt in voedselindustrie

Lieke Hermans werkt als technisch projectleider bij Fruity Line in Ochten in de Betuwe en volgt de deeltijdstudie Werktuigbouwkunde bij de HAN. Lieke legt graag uit welke rol techniek volgens haar kan spelen in de voedselindustrie.

HAN deeltijd student Werktuigbouwkunde Lieke Hermans staat bij een machine van Fruity Line.

High pressure processing

Fruity Line maakt gebruik van high pressure processing (HPP) techniek, waarbij groente- en fruitsappen, smoothies en shots onder hoge druk koud geperst worden en lang(er) houdbaar zijn. Lieke is nauw betrokken bij dit productieproces. "Het is een mooi, natuurlijk product dat met HPP-technologie wordt geconserveerd, waarbij voedingsstoffen en vitamines behouden blijven."

Met een glimlach opmerkt Lieke dat consumenten vaak niet beseffen hoeveel stappen er voorafgaan aan het kopen van een flesje sap. Deze fascinerende voedselproductieprocessen boeien haar al sinds haar middelbare schooltijd.

Lieke Hermans deeltijd student werktuigbouwkunde bij de HAN staat bij de sinaasappels.
Lieke Hermans, deeltijdstudent Werktuigbouwkunde, staat bij de sinaasappels die verwerkt moeten worden (foto: Raphaël Drent)

Verbeteren productieproces

Lieke heeft altijd al een passie gehad voor de combinatie van natuur, gezondheid en techniek. Na haar havo-opleiding op het Pax Christi College in Druten koos ze de studie Voedingsmiddelentechnologie aan de HAS in Den Bosch. Hoewel deze opleiding haar interesseerde, miste Lieke nog iets. "Ik dacht: nu weet ik nog niet hoe die machines precies werken."

Daarom besloot ze al tijdens haar studie om te starten met HAN Werktuigbouwkunde in deeltijd. Lieke licht haar keuze van toen toe: "Ik wil graag kunnen beredeneren waarom iets misgaat, bijvoorbeeld in een productielijn en wat er dan aan gedaan kan worden. Ik was op zoek naar meer diepgang," verklaart Lieke. Naast het vak werktuigbouwkunde kreeg ze op de HAN ook vakken als industriële automatisering en warmteleer.

Voor haar afstudeerproject verdiepte Lieke zich in het verbeteren van de productielijn voor het verwerken van sinaasappels bij Fruity Line. Lieke analyseerde een seizoen lang elke dag het productieproces met het oog op preventief onderhoud. Haar kennis van werktuigbouwkunde kwam hierbij goed van pas, of het nu ging om pure techniek, het lezen van technische tekeningen of automatisering.

HAN studente Werktuigbouwkunde Lieke Hermans werkt bij Fruity Line als technisch projectleider.
HAN studente Werktuigbouwkunde Lieke Hermans werkt bij Fruity Line als technisch projectleider (foto: Raphaël Drent)

Als vrouw in de techniek

Als technisch projectleider bij Fruity Line overlegt Lieke met veel collega's van verschillende interne afdelingen en werkt ze samen met externe bedrijven. "Als je een project begeleidt, moet je op niveau met de jongens kunnen brainstormen over hoe iets anders en beter kan. Dan moet je bijvoorbeeld wel weten welke technieken en mogelijkheden er zijn om RVS (roestvrijstaal) te bewerken."

Lieke ervaart dat je als vrouw werkzaam in de techniek je toch nog iets meer moet bewijzen. "Het is voor mannen vaak even wennen als ze merken dat je als vrouw ook kennis van technische zaken hebt. Ben je eenmaal over dat punt heen dan gaat het prima. Ik ben gewend tussen de mannen te werken. Ze zijn recht door zee en directer dan vrouwen, daar hou ik wel van. "

Bron: TechGelderland
Fotografie: Raphaël Drent