Master Circulaire Economie gaat naar IPKW

De leslocatie van de master is verhuisd! Sinds 5 februari 2024 zit de master op Industriepark Kleefse Waard, het meest duurzame industriepark van Nederland. Op deze gloednieuwe hybride locatie van de HAN bruist het van de innovatieve bedrijvigheid. Dat werd gevierd met een symposium en inspirerende sprekers zoals Marjan Minnesma, directeur van Urgenda. Het was een geslaagd event voor alle masterstudenten, docenten, alumni en genodigden.

HAN locatie op IPKW

Leiderschap is nodig in duurzame transitie

De key-note kwam van Marjan Minnesma, directeur van Urgenda. Hoewel Urgenda ook bekend werd door het aanspannen van rechtszaken, steekt deze organisatie haar energie bovenal in concrete projecten om Nederland sneller te verduurzamen. Hoe? Door de verbinding te zoeken, het gesprek aan te gaan. Met overheden, bedrijven, particulieren.

Inspirerende resultaten

Minnesma nam de zaal mee in inspirerende resultaten die al zijn bereikt. Zo sloegen Urgenda en LTO in 2020 de handen in elkaar om 1001 hectare aan grasland kruidenrijk te maken. Kruidenrijk grasland is gezond voor koeien, bodem, klimaat en milieu, maar de aanschaf van het kruidenrijke zaaigoed is duurder dan de aankoop van het reguliere graszaad. Door een crowdfundingsactie kunnen melkveehouders nu met korting een zaadmengsel aanschaffen en dat werkt. Boeren staan in de rij en er is al bijna 5.000 hectare verkocht, met dank aan vele burgers en diverse provincies. Miljoenen kilo’s kunstmest en CO2 zijn al bespaard en de kruidenrijke percelen bieden voedsel aan insecten. En nog mooier: van de 1.480 deelnemende boeren is driekwart tevreden en wil verder met deze kruidenrijke weilanden. ‘Leiderschap is nodig in de duurzame transitie’, besluit Minnesma. Moed, daadkracht en een mentale verandering, gebaseerd op andere waarden.

69726170-dc67-11ee-b23e-11ee1fbcf5ce Feestelijke opening van de nieuwe locatie van de HAN-master Circulaire Economie op IPKW. Met sprekers Marjan Minnesma en Qader Shafiq.

Oefen je in openheid, eerlijkheid en nieuwsgierigheid

De tweede keynote kwam van Qader Shafiq (directeur van Bureau Wijland – Partner in diversiteit en duurzaamheid). Shafiq vertelt over zijn eigen geschiedenis als vluchteling uit Afghanistan (hij kwam rond zijn 25e naar Nederland). Alles moeten achterlaten, gaat gepaard met een rouwproces. En opnieuw wortelen vraagt om het maken van een nieuwe verbinding met jezelf en de ander. Makkelijk gezegd, maar hoe dóe je dat dan, komt een vraag uit de zaal. Oefen je in openheid, eerlijkheid en nieuwsgierigheid is Shafiqs pleidooi.

69728881-dc67-11ee-8b5e-0c669a842ea7 Feestelijke opening van de nieuwe locatie van de HAN-master Circulaire Economie op IPKW. Met spreker Qader Shafiq. 23 februari 2024.

Change agents

Wat het in de praktijk inhoudt om change agent te zijn, maken alumnus Gwendolyn Verburg (o.m. het Huis van Compassie) en alumnus Jim Brouns met zijn collega Gerdien van Woezik van Facet duidelijk tijdens een interactieve sessie. Gwendolyn vertelt vol passie over haar projecten die bijdragen aan de sociale kant van de duurzame transitie, Jim en Gerdien sluiten hun presentatie af met een spel. En na een dag luisteren is dat heel verfrissend om te doen!

Met dank aan dagvoorzitters Janne Weustenenk en Emma Stokkentreeff!

Over de master Circulaire Economie

Bedrijven verduurzamen in een hoog tempo. In de master circulaire economie leren studenten hoe ze duurzaamheidsvraagstukken binnen de eigen organisatie aan kunnen pakken en hoe je mensen meekrijgt in de verandering. Een change agent die bijdraagt aan de transitie naar een circulaire economie. De master is een prachtige aanvulling op een bachelor in het financiële of technische domein. De master is er als voltijdvariant (1 jaar), als deeltijdvariant (2 jaar) en als internationale variant (voltijd, 1 jaar).

Overleg