'Mijn drijfveer is realisme, niet idealisme'

Drie keynotesprekers, 27 tentoongestelde factsheets, 4 prijsuitreikingen en een netwerkborrel die uitliep. We hebben het over de 15e Circulaire Oogst, op 25 januari 2024 in het Arnhemse auditorium. Elk semestereinde van de minor Circulaire Economie houden we zo'n Oogst. Om van elkaar (studenten, docenten, werkveldpartners en belangstellenden) te leren en elkaar te inspireren!

Frank Croes in gesprek met studenten als onderdeel van congres Circulaire Oogst. Dit congres vormt de afsluiting van de minor Circulaire Economie.

Zonder plastic geen maakindustrie

“Mijn drijfveer is realisme, niet idealisme”. Het is één van de krachtige uitspraken van keynotespreker Loek Radix (directeur Chemelot) tijdens deze Circulaire Oogst, die als thema heeft: Baanbrekende Innovatie.

Loek windt er geen doekjes om: in het grootste deel van alles wat wij in en om huis gebruiken, zitten producten van Chemelot verwerkt. “Zonder plastic geen maakindustrie”.

Maar anders moet het wél. Zonder opsmuk ontvouwt Chemlots directeur hoe ze dit 'anders doen' aanpakken, wat de doelen zijn en hoever het nu is. De doelen zijn hoog gesteld, maar de unieke constellatie van het immense bedrijf biedt ook veel kansen. Alles - opvallend genoeg - vanuit het besef van noodzaak, vanuit realiteitszin.

Weerbarstige regelgeving

De tweede spreker, Olaf van der Kolk, neemt de zaal mee in de wondere wereld van water en reststromen die vrijkomen bij waterzuivering. Een 100% zuivere afvalstof? Dat is geen afval meer, dat is kostbare grondstof! Aan winning van deze grondstoffen en hun toepassing werkt AquaMinerals B.V. Een mooie weg, met toch nog altijd een niet-eerlijke concurrentie ten opzichte van niet-hernieuwbare grondstoffen, en een soms weerbarstige regelgeving.

Op donderdag 25 januari 2024 vindt de 15e editie van de Circulaire Oogst plaats. Thema: Baanbrekende innovatie. Want old ways won't open new doors.

Een wonderlijk bakje gaat de zaal rond

Als er één regio in Nederland is waar het barst van duurzame innovatie, dan is het wel Oost-Nederland. Ontwikkelingsmaatschappij Oost NL doet er alles aan hierbij te ondersteunen en directeur Wendy de Jong laat talloze concrete voorbeelden zien hóe. Een piepschuim bakje gaat de zaal rond. Gemaakt uit schimmels in plaats van aardolie! De prijs is nog wel een dingetje, maar wanneer traditionele grondstoffen schaars worden, kan dit veranderen.

Interactie in de pauze

En als je denkt dat de pauze een moment is waarop je als bezoeker van deze Oogst even op adem kan komen van de drie presentaties, heb je het mis. De 27 factsheets van de transitieprojecten van de studenten minor Circulaire Economie zijn tentoongesteld. Met als bedoeling hierop te stemmen. Een mooie gelegenheid om met studenten en opdrachtgevers in gesprek te komen!

En dan: de prijsuitreikingen!

Terug in de zaal voor prijsuitreikingen. Jurre Spanjers en Tara van Nistelrooij (opdrachtgever Famostar Emergency Lighting B.V.) nemen de publieksprijs in ontvangst. De vakjuryprijs gaat naar Siard Wijnholds en Twan Appeldoorn (opdrachtgever Henk de Hartog voor Pavijnen Culemborg), en de wisseltrofee gaat naar pim raedts en Ruben van Wijk (opdrachtgever Contour Advanced Systems BV). Tenslotte ontvangt Jolijn Schut de essay-award voor het beste essay geschreven als eindopdracht van de module Morele Economie.

Foto van de awards die studenten van de Minor Circulaire Economie kunnen winnen tijdens de Circulaire Oogst van het HAN Centrum Meervoudige Waardecreatie.

Wat vinden de studenten zelf?

Zoals de Circulaire Oogst wordt afgesloten met prijsuitreikingen, start hij altijd met ‘in gesprek met studenten’. Dit keer zitten Corné Dorrestijn, Marten Stockhorst en Anne Hilderink aan de podiumtafel, samen met Frank Croes, HAN-programmamanager Circulaire Economie. Ze vertellen over de uitdaging van ketensamenwerking, over het hoopvolle project om landbouwkennis te transporteren naar andere landen in plaats van het slepen met drachtige vaarzen (jongvolwassen koeien), en over de module Morele Economie. Anne: “Die heeft mij geholpen om mij een eigen mening te vormen over duurzaamheid.”

Kortom: een bijzondere minor waarbij je met de voeten in de klei staat, tegelijk kennismaakt met filosofie en tenslotte een eigen podium krijgt tijdens de Circulaire Oogst!

Frank Croes in gesprek met studenten Corné Dorrestijn, Marten Stockhorst en Anne Hilderink