Van binnen naar buiten: Onderzoekers delen kennis op (inter)nationale congressen

Onderzoeksteams van de Academie Educatie van de HAN delen kennis nationaal en internationaal.

De onderzoekers van Academie Educatie waren de afgelopen periode goed vertegenwoordigd op conferenties. We delen daar graag actief de uitkomsten van ons onderzoek, laten geïnteresseerden kennis maken met werkvormen die we hebben ontwikkeld en we doen uiteraard zelf ook weer inspiratie op bij lezingen en workshops van andere onderzoeksgroepen. Het is ook fijn om op deze plekken onderzoekers, beleidsmedewerkers, ondersteuners, leidinggevenden en docenten te ontmoeten.

European Association for Practitioner Research on Improving Learning (EAPRIL)

Er waren zo’n vijfhonderd internationale onderzoekers in Belfast voor de jaarlijkse conferentie van EAPRIL, de Europese vereniging voor toegepast onderzoek naar het verbeteren van leren. De conferentie focust op onderzoek dat in de praktijk en door mensen uit de (onderwijs)praktijk wordt uitgevoerd op het gebied van leren en innovatie. De lijst van sessies en posters die door onderzoekers vanuit de Academie Educatie verzorgd werd was lang. Zo gaven ze presentaties over verschillende onderwerpen zoals zelfregulerend leren, ontwerpprincipes van formatief toetsen, het raamwerk docentcompetenties , de MBO Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd leren met ict.

Promovenda Marijke van Vijfeijken was genomineerd voor Best Practice-Based Research Award met haar onderzoek getiteld ‘Promoting teacher's agency for social justice and educational equality’. Hoewel ze helaas niet met de award naar huis ging, heeft ze de mogelijkheid gehad haar onderzoek extra onder de aandacht te brengen in aanloop naar de verdediging van haar proefschrift op 18 december 2023.

De postersessie “A framework for leading educational innovation with technology in vocational and higher education” van Manon van Zanten, Dana Uerz, Mariola Gremmen en Wouter Rijke viel wél in de prijzen en ontving de Best Poster Award 2023.

NRO-congres

Tijdens het NRO-congres in Utrecht waren alle onderzoeksteams van de academie vertegenwoordigd. De lectoraten verzorgden hier de volgende sessies:

• Adapt at Work: de ontwikkeling van adaptieve expertise in het hoger onderwijs  (Wietske Kuijer-Siebelink, Tanja Tankink)
  • Benutting van kennis uit onderzoek bevorderen in het onderwijs: hoe doe je dat?  (Marloes de Lange)
  • Feedback die echt gebruikt wordt. De rol van onderwijsontwerp en de actieve student (Tamara van Schilt-Mol)
  • Professionalisering van leraren en docenten in de praktijk (Helma Oolbekkink)
  • Computational thinking in het onderwijs: niet alleen voor programmeurs! (Carolien van Rens Pierre Gorissen)

SURF Onderwijsdagen 2023

Tijdens de SURF Onderwijsdagen had onderzoeker Frank Willems van het iXperium veel aanspraak bij zijn poster over de Zelfscan Digitale Geletterdheid voor studenten. Marjoleine Dobbelaer gaf toelichting bij de poster Toetswebscan: analyseer de kwaliteit van toetsing. Kelly Beekman van de Fontys Lerarenopleiding was aanwezig om toelichting te geven bij de poster VR als toepassing voor het leren van leraren, een project waarin ook docenten en onderzoekers van de Academie Educatie van de HAN participeren.

Lees ook verder op https://www.ixperium.nl/ixperium-op-surf-onderwijsdagen/.

Kennisdelen binnen de HAN

En natuurlijk delen de onderzoekers van de academie hun kennis niet alleen buiten de deur. Zo verzorgden Roel Groel en Elvira Former de sessie Flex-ontwerpprincipes  tijdens de afgelopen studiedag van de Academie Educatie en verzorgde Pierre Gorissen de inleidende presentatie bij de start van de AI-Sandbox van de HAN.