Laatste verhaal Fieke Klein Wassink

Tijdens de alumni bijeenkomst van de Master Pedagogiek nam Fieke Klein Wassink afscheid als kerndocent van de opleiding. Dat deed ze in stijl. Nog één keer vertelde ze - op voor haar zo karakteristieke wijze – over een onderwerp dat haar aan het hart gaat: De opvoedkundige waarde van verhalen vertellen.

c64096d0-8e9f-11ee-9ea2-3f8adb974637 Afscheid Fieke Klein Wassink als hoofddocent van de Master Pedagogiek.

Zo’n 40 studenten, alumni en (ex-)collega’s waren op een stormachtige woensdagavond naar het auditorium van de Groenewoudseweg gekomen voor het afscheid van Fieke. Haar laatste wens? Nog één keer een lezing geven over het nut van verhalen vertellen. En dat deed ze met overtuiging en flair. Kleurrijke anekdotes uit haar rijke verleden als gezondheidspsycholoog wisselde ze af met theoretische achtergronden. Ze leidde haar verhaal in met het sprookje van ‘De prinses op de erwt’, een metafoor dat als een rode draad door haar lezing liep.

De erwt

Volgens Fieke moet je namelijk als professionele opvoeder, hulpverlener of ouder altijd op zoek naar de ‘erwt’ in de verhalen van mensen; wat zit er onder al die matrassen? Wat is de boodschap als men iets vertelt? Hoe kom je daarachter? En hoe komt het dat verhalen zorgen voor minder stress? Dit kan soms ongemakkelijk of pijnlijk zijn, maar “Ga niet te snel bij de erwt vandaan”, is het advies.
In tweetallen gingen de bezoekers aan de slag met een opdracht, waarbij ze een kort familieverhaal of anekdote moesten vertellen. En dat bleek soms nog best spannend “ik ging sneller praten” en mensen vroegen zich af “waarom heb ik deze anekdote gekozen?”.

Collectief bewustzijn

De boodschap? Verhalen zorgen voor verbinding, emoties, contact en collectief bewustzijn. Ze activeren het geheugen. Ze werken regulerend bij stress en zorgen ervoor dat een persoon zich staande kan houden. Het is een raamwerk om de wereld te hanteren en jezelf te reguleren en je thuis te voelen.

Dankwoord

En met een dankwoord, een bos bloemen een luid applaus kwam er ook aan dit verhaal een einde. En daarmee een einde aan Fieke’s carrière bij de HAN. Het team van de Master Pedagogiek wil Fieke bedanken voor haar enorme positieve energie en alle kennis die zij in de jaren heeft gedeeld om aan een mooie opleiding te bouwen.

Alumni avond bijwonen?

De volgende alumni avond staat gepland op dinsdag 9 aprill 2024. In januari volgt meer informatie over deze bijeenkomst.