Leerlingen ervaren logistiek tijdens Logistieke Roadshow

De Logistieke Roadshow gaat maandag 23 oktober van start. De komende weken maken heel veel scholieren in zowel Oost- als West Nederland kennis met de logistieke sector. Een sector die onmisbaar is voor onze samenleving, maar ook kampt met enorme personeelstekorten. Dit komt onder meer door de onbekendheid van het werk en de toenemende vergrijzing. De roadshow komt langs bij 4 havo leerlingen in: Nijmegen, Ubbergen, Venray, Elst, Zetten, Nijmegen en Groenlo.

da2de316-0cf7-11ee-a714-02565807075b Foto Logistics Management voltijd, klassetting, studenten met laptop in het lokaal

De aanleiding voor dit initiatief is het personeelstekort in de sector door onder andere vergrijzing van het huidige personeel. "We zien landelijk een daling in het aantal leerlingen dat kiest voor een logistieke opleiding. Daarom hebben we gekozen voor dit concept, zodat leerlingen zelf beleven en ervaren dat een logistiek beroep ontzettend interessant en leuk is", aldus docent Steffie Pragt van de opleiding Logistics Management.

Masterclass en challenges

Het programma start met een interactieve masterclass door een lokale ondernemer in de week voorafgaand aan de roadshow. Een week later komt de vrachtwagen langs, om een smakelijke tour door de wereld van de logistiek te maken. De scholieren gaan aan de slag in een pop-up escape room, ze worden uitgedaagd een optimale reisplanning te maken voor de inkoop van ingrediënten voor het maken van hamburgers. Ze gaan aan de slag met een puzzel van frisdrankkratten en krijgen de taak om de juiste pizza-orders te bezorgen bij de juiste voordeur. Ze ontdekken al spelenderwijs welke functies er allemaal zijn binnen de sector, zoals: planner, chauffeur, orderpicker, supply chain manager, manager en adviseur.

408937 Logistieke roadshow voor Logistics Management

Over de Logistieke Roadshow

Na drie succesvolle edities, is de Logistieke Roadshow dit jaar opnieuw van start gegaan. Dit jaar trekt de roadshow langs ruim 50 scholen in zowel Oost- als West-Nederland. Er nemen 3.000 leerlingen deel aan het programma en maken op een laagdrempelige manier kennis met de opleiding Logistics Management.