Bewustwordingscampagne helpt jongeren bij volwassen geldzaken

‘Fix je shit! Jouw leven, jouw verantwoordelijkheid’. Met deze prikkelende campagne maakt de gemeente Nijmegen jongeren bewust van de geldzaken die je moet regelen als je volwassen bent. Als onderdeel van het symposium ‘Wat wél werkt’, dat plaatsvond tijdens de Week tegen Armoede op de HAN, leerden deelnemers over interventies, aanpakken en ervaringen die werken bij armoede.

Zorgen om financiële toekomst

De campagne komt als geroepen. Studieschulden lopen op, 35% van de jongeren maakt zich zorgen over hun financiële toekomst, terwijl één op de vijf ernstige betalingsproblemen heeft. Als je 18 bent mag je ineens van alles; autorijden, stemmen en een contract afsluiten. Maar er komen een hoop geldzaken op je af; je moeten formele brieven begrijpen, een zorgverzekering afsluiten, toeslagen aanvragen of registreren als donor. Daarnaast zijn de financiële verleidingen door social media en koop-nu-betaal-later mogelijkheden als Klarna steeds groter geworden. Allemaal ‘volwassen’ zaken waar jongeren zich niet altijd bewust van zijn, zeker niet als ze net 18 worden.

Bewustwordingscampagne

Om alle jongeren in Nijmegen te helpen bij deze overgang heeft de gemeente Nijmegen dit jaar de bewustwordingscampagne ‘Fix je Shit’ in het leven geroepen. Een aansprekende campagne in de taal van de jongeren waarmee ze alle jongeren in Nijmegen van 16 jaar tot 27 jaar willen bewegen hun ‘shit’ op tijd te fixen. Zo ontvangen ze een verjaardagskaart van ‘Fix je shit’ als ze 18 worden, zijn er campagnes en gastlessen op scholen, zijn de posters en flyers in de afgelopen weken in de gemeente Nijmegen te zien en is er een succesvolle online samenwerking gestart met Vice, een mediaplatform dat zich richt op jongeren.

Binnen 1 minuut advies

In een online tool van de gemeente Nijmegen krijgen jongeren na het invullen van een vragenlijst een persoonlijk overzicht van wat ze nog kunnen regelen op financieel gebied, inclusief verwijzingen naar hulp. Een handige tool die jongeren binnen 1 minuut laat zien wat ze nog moeten regelen. “Waarom leren we dit niet op school?”, vragen jongeren zich vaak af.

Symposium ‘Wat wél werkt’

Dat deze preventieve aanpak ook waardevol kan zijn voor andere organisaties, bleek uit het grote enthousiasme van de bezoekers van de workshop ‘Fix je shit’ die werd verzorgd door Nina Kivits & Marloes Hendriks. Zij zijn, als preventiemedewerkers bij het team Geldzorgen van de gemeente Nijmegen, aanjagers van de campagne. Samen gaan ze langs scholen om jongeren, maar ook ouders en organisaties bewust te maken van hun financiële verantwoordelijkheden die het volwassen worden met zich meebrengt. En met succes. De eerste resultaten zijn veelbelovend, de campagne wordt de komende 5 jaar voortgezet én de interesse van andere gemeenten, welzijnsorganisaties en scholen is tijdens het symposium ‘Wat wél werkt’ zeker gewekt.

Meer weten?

Week tegen Armoede 2023

Het symposium ‘Wat wel werkt tegen armoede’ is onderdeel van de Week tegen Armoede 2023. Een initiatief van de HAN, Werkplaats Sociaal Domein Arnhem en Nijmegen en Zorgalliantie. We dragen bij aan bewustwording én kijken we naar oplossingen voor vraagstukken rondom armoede. Dat doen we het hele jaar door, maar net iets meer tijdens de Week tegen Armoede. Zo maken we onze studenten bewust dat dit (ook) de wereld is waarin zij gaan werken.