Nieuwe Masters of Education!

13 september was het zover: 7 afgestudeerden kwamen naar de uitreiking om hun Master of Education in ontvangst te nemen. Dit waren 4 studenten van de Master Leraar Nederlands (zie header) en 3 van Leraar Algemene Economie.

afgestudeerden master Leraar Nederlands en Algemene Economie

Arjen Speekenbrink, coördinator van de Master Leraar Nederlands opende de feestelijke uitreiking en sprak de zaal toe: “Wij zijn trots op onze afgestudeerden en die willen we dan ook graag in het zonnetje zetten. Jullie begonnen aan een stevig traject met uitdagingen, maar gaan nu alle 7 met de ‘Master of Education’, als eerstegraadsdocent naar huis. Een bekroning op al die jaren studie. Er zitten nu tenminste 7 mensen in de zaal die kunnen onderschrijven dat het docentschap een mooi vak is. We zijn trots op de bikkels die met een baan in het onderwijs een stevige masteropleiding erbij gingen doen. Veel plezier met alles wat jullie hier én op jullie eigen werkplek geleerd hebben!” (Op de foto v.l.n.r.: Bianca Mijnsbergen, Anouk Evers, Rens Scheepens).

Bianca Mijnsbergen, Anouk Evers, Rens Scheepens
Master Leraar Nederlands in minder dan 3 jaar
 

Baukje Brattinga was de eerste afgestudeerde die werd toegesproken door docent Roos Scharten. Roos spreekt Baukje vol lof toe: “Ik denk dat wij allemaal, docenten en medestudenten, onder de indruk zijn van jouw energie en werkkracht in combinatie met jouw vrolijkheid. Je hebt de studie in minder dan 3 jaar afgerond. Dat wordt nog indrukwekkender als je weet dat jij tijdens die studie minimaal 3 dagen per week hebt gewerkt als docent, er bent geweest voor je man en kinderen én nog bent verhuisd. (…) In het verloop van je masteronderzoek heb je laten zien wat jou zo’n goede docent maakt: je bent vernieuwend en krijgt je leerlingen en collega’s hierin mee. Je stelt je altijd lerend op, bent slim en enthousiast én pedagogisch en didactisch sterk. Met die combinatie van kwaliteiten ben je een aanwinst voor iedere school. ”

Baukje Brattinga krijgt masterdiploma Leraar Nederlands
Zoeken naar aansluiting bij leerbehoeften leerlingen
 

Anouk Evers, afgestudeerde van de Master Leraar Algemene Economie was als 2e aan de beurt. Docent Wilco van Veldhuizen is positief: “Toen ik bij Anouk op lesbezoek ging viel me meteen op dat je natuurlijk voor de groep staat. Je bent enthousiast en geïnteresseerd in de leerlingen. En dat zie je in hoe ze jou benaderen. Ook bied je veel duidelijkheid en structuur voor de leerlingen en zoek je aansluiting bij hun leerbehoeften. Je bent met vlag en wimpel geslaagd.”

Anouk Evers krijgt diploma

Ik heb een enorm leuke tijd gehad op de HAN en privé ook leuk contact met de medestudenten. Hierdoor werden veel tips uitgewisseld. Ik zou de master zeker aanbevelen. Het is een goede basis voor de toekomst.

Eerste participatief actie-onderzoek binnen de master
 

Loek van Ochten werd als derde toegesproken. Docent Judit Steenge vertelde vol bewondering: “Ik begin even met wat cijfers. Want naast dat jij deze master hebt gedaan, heb je 40 tot soms wel 48 uur per week gewerkt. Uiteindelijk heb je dit teruggeschroefd naar 30 uur en daarnaast 20 uur per week gestudeerd. Naast hard werken begaf je je regelmatig buiten de gebaande paden. Je deed als eerste student binnen deze master een participatief actie-onderzoek, waarbij je niet alleen onderzoek deed, maar leerlingen, leidinggevenden en collega’s hierin meenam. Je hebt onderzoek gedaan naar het verbeteren van de onderzoeksvaardigheden van leerlingen, door ze een betoog te laten schrijven in de vorm van een leesadvies aan een politicus. Een erg origineel en interessant onderzoek!”

Loek van Ochten krijgt zijn masterdiploma overhandigd
Nieuw beeld voor de homo economicus
 

Vervolgens was het de beurt aan Rens Scheepens, die werd toegesproken door docent John Kragt. “Economische en vakdidactische vakken zijn helemaal jouw ding. Je bent in 7 jaar van een havo-leerling tot eerstegraadsdocent uitgegroeid. Je bent een rasdocent, omdat je geniet van contact met leerlingen en op een uitdagende manier lesgeeft. Door wat twijfel in onderzoeksonderwerpen begon de tijd te tikken, maar toch heb je op de valreep het onderzoek binnen een jaar afgerond. Jij hebt het eenzijdige mensbeeld laten zien van de homo economicus, dat leerlingen nu geleerd krijgen in de lessen economie en vond hier een beter beeld voor. Ik ben ervan overtuigd dat het economie-onderwijs op een kantelpunt staat, en een veranderend mensbeeld nodig is om het vak realistisch te maken. Chapeau!”

Rens Scheepens tekent zijn masterdiploma
Zelfgemaakte instructievideo’s over hoe je een betoog schrijft
 

Daarna werd Mark Wingens toegesproken door Roeland Harms: “Mark, je bent altijd bedachtzaam en nieuwsgierig geweest. Je hebt een eigen visie die je vertaalde naar vakdidactiek. Ik heb jou als getalenteerde docent aan het werk gezien, met een vooruitstrevende visie op de vakinhoud. Je hebt instructievideo’s voor havo-5 gemaakt waarin je laat zien hoe een betoog geschreven kan worden en hoe een ervaren schrijver dit aanpakt. Je bent innovatief, een scherpe schrijver met een vlotte pen. Je ontwikkelt betekenisvolle lessen met als doel leerlingen wereldwijs te maken. Gefeliciteerd!”

Mark Wingens krijgt diploma
Tegelijkertijd lesgeven aan havo 4 en vwo 5
 

Bianca Mijnsbergen was daarna aan de beurt om vol lof toegesproken te worden door Wilco van Veldhuizen: “Met deze master wilde jij niet alleen je inzetbaarheid, maar ook je horizon verbreden. Je kwam in een dynamische en heterogene groep terecht met verschillende instromen en leeftijden. Maar jij was de stabiele kracht. Je was goed georganiseerd en bedachtzaam. Een zelfstandige professional. Toen ik bij je op lesbezoek ging had ik een nieuwe ervaring. Je gaf tegelijk les aan havo 4 en vwo 5 in één les. Je moest behoorlijk schakelen maar dit leek moeiteloos te gaan. Je voelde goed aan wat de groep nodig had en was goed benaderbaar voor de leerlingen. Bravo!”

Bianca Mijnsbergen met haar Masterdiploma Algemene Economie
Master Leraar Nederlands in 2,5 jaar afgerond
 

Ten slotte was Furkan Sogut aan de beurt om toegesproken te worden door Roos Scharten: “Furkan, je hebt de opleiding gecombineerd met een tamelijk omvangrijke baan in het onderwijs (3-4 dagen per week). Je bent docent Nederlands en sectievoorzitter. In dezelfde periode heb je ook de Master Leraar Nederlands doorlopen en in 2,5 jaar afgerond. Je bent intelligent en houdt wel van een uitdaging. Je hebt een interventie ingezet rondom een didactiek voor begrijpend lezen (de leessandwich), die voor 3 maanden is uitgevoerd in de hele havo-4 jaarlaag. Dat dit is gelukt zegt iets over de manier waarop je je collega’s betrokken en gemotiveerd hebt om hieraan mee te doen. Ook ga je hier een artikel over schrijven voor het Levende Talen Magazine. Erg knap!”

Furkan Sogut

Het heeft me een bagage van nieuwe kennis en ervaring opgeleverd waar ik nu in de bovenbouw profijt van heb. Vooral op het gebied van literatuur heb ik mijn horizon verbreed en mijn grenzen verlegd. De master heeft aan m’n verwachtingen voldaan. Aangezien ik van tevoren de Open Avond had bezocht, wist ik hoe de opleiding was opgebouwd. Dat raad ik iedereen aan. Je kunt gesprekken voeren met studenten van de opleiding én een proefles volgen. Heel leuk en leerzaam! Ik zou anderen zeker de Master Leraar Nederlands aanbevelen als je lesgeven in de bovenbouw ambieert en meer uit je lessen wilt halen.

Trots

Als HAN en specifiek als Academie Educatie zijn we trots op het afstuderen van deze leraren, die elk op eigen wijze, tempo en in verschillende omstandigheden hun eerstegraadsbevoegdheid hebben weten te behalen. En nu genieten!
 
Lijkt een Educatieve Master aan de HAN jou ook wel iets? Kijk eens op onze pagina met eerstegraads lerarenopleidingen. Benieuwd naar andere lerarenopleidingen? Neem eens een kijkje op de pagina van de Academie Educatie!