Gerlinde Oversluizen start met Professional Doctorate

HAN-onderzoeker Gerlinde Oversluizen is de allereerste die binnen de track Techniek en Digitalisering een Professional Doctorate (PD)-traject in gaat. Haar proposal 'Digital Twins ter ondersteuning van planning & besturing van discrete productieprocessen' is afgelopen week goedgekeurd door de Graduate Commissie. We stelden Gerlinde een paar vragen rond dit traject.

ad9ea088-0cf7-11ee-afd6-02565807075b Portretfoto Gerlinde Oversluizen

Wat is een professional doctorate?

Dit jaar starten hogescholen met een eigen doctoraatstraject.  Hiermee introduceert het hbo een nieuw leertraject. Kandidaten worden opgeleid tot hooggekwalificeerde professionals die leren te interveniëren in complexe praktijken zoals de energietransitie of techniek en digitalisering. Het PD-onderzoek is gericht op praktijkgerichte innovatie met wetenschappelijke onderbouwing. De pilot is opgestart door de Vereniging Hogescholen in samenwerking met het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Regieorgaan SIA. De professional doctorate (PD) maakt een doorlopende leerlijn van associate degree via bachelor en master tot doctorate in de beroepskolom mogelijk.

Waarom heb je gekozen voor een professional doctorate traject?

"Vanaf het begin van mijn lerende leven focust mijn interesse zich op de toepassing van de wetenschap in de praktijk. Zo koos ik na mijn VWO voor de HTS in plaats voor het WO omdat ik de toepassing juist interessant vond. Om vervolgens na de HTS verder te studeren aan de UT, omdat ze me nog lang niet alles verteld hadden😉.

Verdieping past bij mij. Dit zou basis kunnen zijn voor een PhD-traject. De verdieping gaat bij mij zoals hiervoor geschetst altijd over de toepassing. Een PD-traject past hier beter bij.

Het PD-traject geeft mij de mogelijkheid om als onderzoeker verder te groeien én deze groei te delen met mijn omgeving; bedrijven, studenten en onderzoekers.

De afgelopen jaren richt mijn onderzoek zich op de toepassing van digital twinning in maakbedrijven. Hierin komen mijn kennis, ervaring en interesse vanuit het bedrijfsleven (1992-2008) en als onderzoeker (2008 – heden) samen."

Waar gaat jouw professional doctorate over?

"Ik onderzoek hoe digital twins ingezet kunnen worden ter ondersteuning van de productieplanning en -besturing om klantvraag tijdig te kunnen beantwoorden.

Productieplanning en -besturing wordt steeds complexer. Enerzijds wordt dit veroorzaakt door meer klantspecifieke vraag én grote volumefluctuaties door geopolitieke omstandigheden. Anderzijds kampen productiesystemen met beperkingen. Het reactievermogen is hierdoor onvoldoende. Hierdoor worstelen productiebedrijven dan ook met hun leverbetrouwbaarheid. Digital twins ondersteunen de planning en besturing waardoor het reactievermogen verbetert."

ad9ea088-0cf7-11ee-afd6-02565807075b Portretfoto Gerlinde Oversluizen
HAN-onderzoeker Gerlinde Oversluizen

Wat hebben bedrijven aan jouw onderzoek?

"Ik ben al 15 jaar bezig met praktijkgericht onderzoek bij productiebedrijven vanuit het Lectoraat Lean  en World Class Performance van de HAN. Binnen dit lectoraat richten wij ons al verschillende jaren op Smart Lean manufacturing. Dit is ingegeven door de vraag die wij bij ons partnernetwerk ervaren. In dit netwerk zien we dat het data-gedreven ondersteunen van het verbeteren en uitvoeren van productieprocessen steeds belangrijker wordt. Digital twinning is een technologie die invulling geeft aan dit data-gedreven aspect. Dit PD-traject draagt bij aan deze data-driven ambitie van bedrijven."

Kom je graag in contact met Gerlinde rond het PD-traject of actueel onderzoek?

E Gerlinde.Oversluizen@han.nl