Terugblik LOS: de belevingen

Naast alle workshops waren er ook verschillende belevingen aanwezig. Tussen de twee workshop rondes hadden de deelnemers tijd om deze te ontdekken. Een deel hiervan werd begeleid, maar een deel was ook bedoeld om juist zelf of met de andere deelnemers te ontdekken.

533559 Persoon in oranje gewaad maakt met metalen gereedschap een kleurrijke zand mandala

Schreeuw het uit!

Schreeuwen is een manier van uiten wat voor mij past. Van mediteren en yoga krijg ik zenuwen dus dan is het tegenovergestelde ervan wat werkt. Ik hoop dat de mensen die deel hebben genomen heel kort hebben gevoeld dat (gecontroleerd) schreeuwen kan opluchten en dat actie voeren of samen (in een hele korte tijd) een actie bedenken een gevoel van communiteit en sterkte geeft. Samen schreeuwen betekent voor mij een team die elkaar ziet en snapt.

533553 Vrouw in zwart shirt met tatoeages aan het schreeuwen met ander schreeuwend persoon op de achtergrond

Als ik ooit schreeuw is dat meestal in een ongecontroleerde opwelling. Door nu eens bewust te schreeuwen… en er daarna over te lachen, ben ik in een andere verhouding komen staan tot mijn boosheid. Ik zie nu hoe belangrijk het is tijdig ‘je stem te laten horen’, niet op te kroppen. Het schreeuwen tijdens het eetmoment was ook bevrijdend, want actie voeren is soms gewoon nodig en anderen moeten het dan horen. Ik denk dat ik toch weer in een punkband ga!

533557 Drie personen voor een zwarte achtergrond die schreeuwen

Zandmandala

Lama Tashi Norbu bracht Tibetaanse cultuur en kunst naar LOS. Al zingend openden hij samen met de deelnemers de zandmandala van. Iedereen die nieuwsgierig was werd hartelijk begroet en was welkom om aan te sluiten. Onder het mom ‘niets is voor eeuwig, alles is vergankelijk’ werd de zandmandala aan het einde van het festival door alle aanwezigen ritueel vernietigd. Als herinnering kreeg iedereen een zakje met zand mee naar huis.

533552 Drie personen gekleed in rood en roze vegen een zand mandala op

VR & Gadgets

De wereld van technologie kan soms overweldigend zijn, maar daar dachten de deelnemers anders over! Ze waren enthousiast om de gadgets te ontdekken. Van de Moonbird die je helpt met ademen in stressvolle situaties tot de CRDL die je in contact brengt met elkaar. Tot slot zorgde de Symphonic eMotions ervoor dat de deelnemers in beweging kwamen en zich konden overgeven aan het moment. Het was leuk om te zien hoe deze gadgets de deelnemers hielpen te ontspannen en hun geest te kalmeren!

533555 Twee vrouwen met een grijze virutal reality bril op van ixperium health