HAN en Radboudumc werken samen aan onderwijs over voeding

Diëtisten en artsen werken regelmatig samen in de praktijk, in ziekenhuizen, instellingen en in de eerste lijn. Tijdens hun opleiding is er geen vaste uitwisseling tussen deze toekomstige professionals. Dat was aanleiding om studenten Geneeskunde van het Radboudumc en studenten Voeding en Diëtetiek van de HAN gezamenlijk onderwijs aan te bieden.

31979 studenten en docent in de keuken

Gezamenlijk onderwijs tijdens minor

Studenten Geneeskunde van het Radboudumc leren tijdens hun minor ‘Bloeddrukregulatie’ onder andere wat de invloed van zout in de voeding op bloeddruk is. Bij de minor ‘Klinische Voeding’ leren diëtisten in opleiding bij de HAN hoe je mensen met (ernstige) ziekten kan begeleiden met hun dieet. Deze studenten hebben samen onderwijs gevolgd.

Samenwerking

Suzan de Bruijn (hoofddocent Voeding en Diëtetiek): "We hebben al een aantal jaren een samenwerking tussen deze 2 minoren. HAN-docenten Marcel Fransen en Sonja van Oers en internisten dr. Joost Rutten en dr. Jaap Deinum (Radboudumc) hebben bij elkaar gezeten om te bedenken welke nuttige leeractiviteiten ze konden organiseren voor deze 2 groepen studenten. Elk jaar organiseren we een aantal gezamenlijke bijeenkomsten met het Radboudumc. We proberen uit wat daarin wel en niet nuttig is in het onderwijs."

Koken zonder zout

"Dit jaar hebben we 3 dagdelen onderwijs georganiseerd waarin studenten Voeding en Diëtetiek en Geneeskunde samen leerden", vertelt Suzan. Het onderwijs bestond uit:

• Een kookworkshop waarin de artsen in opleiding van onze studenten leerden hoe je lekker kan koken zonder zout. Hierbij werden ze begeleid door Marcel Fransen. Ze hebben onder andere geleerd welke kruiden je kunt gebruiken om veel smaak aan een gerecht toe te voegen. Hierdoor kun je minder zout gebruiken.
  • Studenten Voeding en Diëtetiek hebben verschillende metingen gedaan bij Geneeskunde-studenten. Zoals metingen van de lichaamssamenstelling, waarin je kunt meten hoeveel spiermassa iemand heeft. Ook hebben zij op 2 dagen hun urine verzameld; tijdens een gewone dag en tijdens een dag waarin ze probeerden zo min mogelijk zout en voldoende kalium te eten.
  • In de laatste bijeenkomst zijn alle resultaten met elkaar vergeleken en hebben studenten gekeken wie het minste zout en kalium had gegeten. Er ontstonden zo interessante gesprekken tussen de verschillende studenten en docenten over hoe je je voeding aan kunt passen en op welke manier je zonder al te veel moeite minder zout en meer kalium kan eten.

De student die het minste zout had gegeten op de 2e dag kreeg een prijs: een Himalayazout-lamp. Een veel betere toepassing voor zout!

542723 HAN en Radboudumc werken samen aan onderwijs over voeding
Studenten Voeding en Diëtetiek en Geneeskunde volgen samen onderwijs

Ervaringen

Suzan: "Het werkte goed om studenten in kleine groepjes te laten samenwerken, ze gingen echt met elkaar in gesprek. Ze vonden het een nuttige uitwisseling en hebben veel geleerd over elkaars beroep. Studenten Geneeskunde hebben veel kennis opgedaan over voeding en hoe je dat kan aanpassen."

We hebben al wel met verschillende HAN-studenten op het gebied van zorg en welzijn samengewerkt, maar nog nooit met Geneeskunde-studenten, dat was nuttig!

Wij als docenten vonden het erg leuk om dit met elkaar te organiseren. En werden heel blij van de gesprekken die ontstonden tussen de studenten. Het was voor ons zelf ook leerzaam om letterlijk een kijkje in elkaars keuken te nemen.

Het is altijd wel echt investeren, want het kost meer tijd en afstemming dan gewoon een monodisciplinaire les organiseren, maar het was het zeker weer waard om het te doen.

Kijken in beide keukens

Suzan: "Gezien de goede ervaringen willen we graag deze samenwerking tussen de HAN en het Radboudumc continueren! Wel wat eerder in het semester, zodat studenten meer tijd hebben voor de afronding van hun minor. Deze keer hebben we alle bijeenkomsten op de HAN georganiseerd, volgend jaar willen we ook een bijeenkomst op het Radboudumc organiseren. Zo kunnen studenten nog meer in beide keukens kijken."