Succesvolle kookworkshop voor COPD-patiënten

Met de verdiepende minor Klinische Voeding leren studenten Voeding en Diëtetiek alle facetten die voor kunnen komen tijdens het werk van een klinische diëtist. Een van de opdrachten die bij deze pittige minor hoort, is het organiseren van een kookworkshop.

COPD-patiënten van het Longpunt die een kookworkshop krijgen in het Praktijkhuis

“En dat deden ze met verve,” vertelt docent Voeding en Diëtetiek, Marcel Fransen trots. In het praktijkhuis gaven 5 minorstudenten in de daarvoor bestemde keuken aan 12 COPD-patiënten van het Longpunt in Nijmegen een kookworkshop. Longpunt is een informele ontmoetingsplek voor longpatiënten, partners, familie, mantelzorgers en belangstellenden.

Voeding bij longziekten

Deelnemende patiënten vanuit Longpunt waren bijzonder te spreken over de kookworkshop van de studenten. Ze lieten achteraf weten veel geleerd te hebben over voeding die ingezet kan worden bij COPD. Ze hebben waardevolle inzichten gekregen in het belang van voldoende eiwitten, calcium, vitamine D en longpatiënten.

Mooi resultaat

“Wat hebben onze studenten hard gewerkt,” vertelt Marcel. “Niet alleen de groep die vorige week de leiding had over de kookworkshop, álle groepjes binnen deze minor hebben een mooi resultaat weggezet voor de verschillende opdrachtgevers.” Dankzij deze kookworkshop hebben studenten meer inzicht gekregen waar het werkelijk om draait en hoeveel inspanning het kost om een op maat gemaakte workshop te organiseren in overleg met de opdrachtgever.

Nieuwe workshop

Ook de rol van de diëtist stond tijdens de workshop centraal. En dat kwam goed uit, want tijdens de eindevaluatie kwam duidelijk naar voren dat veel patiënten vaak niet op de hoogte zijn van wat een diëtist kan betekenen voor mensen met een longziekte. “Aan ons de taak om het fantastisch werk van de diëtist en de mogelijkheden die daarbij horen nog meer onder de aandacht te brengen,” vindt Marcel. Hij en opdrachtgever vanuit Longpunt, Theo de Wit, zijn het erover eens: “Volgend jaar rond deze tijd komt er gegarandeerd weer een nieuwe editie van deze workshop.”

Docent Voeding en Diëtetiek Marcel Fransen