Studievoucher wordt tegemoetkoming

Ben je tussen 2015 en 2019 gestart met een voltijd- of duale bacheloropleiding? En heb je inmiddels je diploma binnen? Dan kun je nog tot 1 september 2023 je studievoucher inzetten, een gift van de overheid waarmee je een nieuwe opleiding kunt doen. Daarna wijzigt de regeling. Hoe? Dat lees je in dit artikel.

Studenten praten over het aanvragen van een tegenmoetkoming studievoucher.

Verrekend met studieschuld

Overzicht van de wijzigingen

Per 1 september 2023 kun je de studievoucher niet meer inzetten. In plaats daarvan krijg je een tegemoetkoming, als je de studievoucher nog niet of niet helemaal hebt ingezet. In 2023 gaat het om een bedrag van ongeveer € 1.850,-. Wat is het verschil met de studievoucher? De wijzigingen op een rij:

• Het bedrag wordt verrekend met je studieschuld;
  • Heb je geen studieschuld? Dan wordt de tegemoetkoming uitbetaald;
  • Het maakt niet meer uit of je wel of niet met een nieuwe studie begint;
  • Je hoeft de tegemoetkoming niet zelf aan te vragen. Heb je je diploma behaald en de oude studievoucher niet ingezet? Dan krijg je automatisch bericht van DUO in 2025.
Automatisch toegekend

Waarom een nieuwe regeling?

Met de studievoucher wilde de regering alle studenten compenseren die onder het leenstelsel vielen en geen basisbeurs hebben gehad. Om meer studenten er gebruik van te laten maken, wordt dit nu een automatische tegemoetkoming, die je niet meer per se hoeft in te zetten voor een nieuwe opleiding.

Let op: heb je recht op een 'oude' studievoucher en ben je in studiejaar 2022-2023 aan een nieuwe opleiding begonnen? Of begin je in studiejaar 2023-2024 met een nieuwe opleiding? Dan loont het om voor 1 september 2023 nog de oude studievoucher aan te vragen. Dat bedrag is  namelijk hoger dan de nieuwe tegemoetkoming (€ 2.207,88 voor studiejaar 2023-2024 en € 2.150,25 voor studiejaar 2022-2023).

Studenten vragen de tegemoetkoming studievoucher aan op een laptop.