Project 'Meer doen met minder' wint dubbelprijs

Wie had gedacht dat Bouwkundestudent Tijmen van den Bersselaar en Bedrijfskundestudent Jur Geraats met hun project ‘Meer doen met minder’ zowel de vakjuryprijs zouden winnen als de wisseltrofee? Het wás zo en we waren hiervan getuige tijdens de 14e editie van de Circulaire Oogst, de traditionele afsluiting van de minor Circulaire Economie.

Frank Croes in gesprek met 2 studenten van de minor Circulaire Economie

Vóór je verder leest...

Save the date

Je bent van harte uitgenodigd op onze volgende Circulaire Oogst!

• 25 januari 2024
  • van 14:00 - 16:00
  • Arnhem

Zet 'm in je agenda! 📅

Foto van de awards die studenten van de Minor Circulaire Economie kunnen winnen tijdens de Circulaire Oogst van het HAN Centrum Meervoudige Waardecreatie.

En als je denkt: is dat nou niet saai, zo'n 14e editie van de Circulaire Oogst? Nee, wij vinden van niet! Transitievraagstukken waar jonge mensen vol enthousiasme aan werken, waar we tijdens de Oogst het licht op laten schijnen, verrijkt met bijdragen van keynotes - dat leidde op donderdagmiddag 22 juni in het auditorium van de HAN-campus Arnhem opnieuw tot een inspirerend en bruisend geheel.

Haalbaar en concreet

Het project 'Meer doen met minder', uitgevoerd door Tijmen van den Bersselaar en Jur Geraats won dus zowel de vakjuryprijs als de wisseltrofee. De vakjury, gevormd door Astrid Huitink en Jean Schreurs, roemden de concreetheid en haalbaarheid van het project. Ook wezen ze op de sociale winst die behaald kan worden. De opdrachtgevers zijn Wonion en DOIJ kozijnonderhoud en zij gaan zonder voorbehoud aan de slag met de voorstellen van de studenten.

Revolutionair straatmeubilair

De publieksprijs ging naar 'Revolutionair duurzaam straatmeubilair'. Bo Willemsen (Commerciële Economie) en Jules Niessen (HRM) voerden dit project uit bij opdrachtgever Grijsen Park en Straatdesign. Ursula Otten van Grijsen bleek het uitreikmoment niet te willen missen en kwam ervoor naar de HAN Campus.

Essay-award Morele Economie

Last but zeker not least is er de essay-award Morele Economie, door Paul van der Lecq toegelicht en uitgereikt aan Gwendolyn Zwart (Bouwkunde). De vraag die voor dit essay beargumenteerd moest worden, luidde: welke morele ambitie vraagt het herstel van de relatie tussen economie en ecologie? Gwendolyn komt tot een andere conclusie: het herstel van de relatie tussen economie en ecologie vraagt niet om ambitie, maar in de eerste instantie om bewustwording van de realiteit.

In de onderbouwing blijft ze dichtbij huis; ze ontwikkelt haar gedachtengang vanuit haar eigen dagelijkse, zelfs huiselijke praktijk. En toch wordt het het betoog onderbouwd met zinnig gebruik van de lesstof, eigen bronnen en een constructieve mening (...), aldus het juryrapport.

Meervoudige waarde van een zesde zintuig

Ook de andere transitieprojecten verdienen het om belicht te worden. We hebben ons tijdens deze Oogst moeten beperken tot twee, maar dan wel die projecten die het meest aansluiten bij het thema 'all inclusive': een project voor hulpstukken voor visueel gehandicapten ('Meervoudige waarde van een zesde zintuig'), uitgevoerd voor het HAN-lectoraat Fair Health, door studenten Yrsa Niels (Logopedie) en Evan Oosterink (Commerciële Economie). En een project voor recycling van materialen van borstprotheses. Uitgevoerd voor ProudBreast B.V., door Chiel Scheepbouwer (Social Work) en Donna van der Woude (Commerciële Economie).

Keynote Jean Schreurs, CEO NXP Semiconductors

Jean Schreurs, CEO NXP Semiconductors

En ja, het thema 'all inclusive'. Spreker Jean Schreurs, CEO van NXP Semiconductors, weet duidelijk te maken dat inclusie en diversiteit in het belang zijn van werknemers, maar dat ook continuïteit van de onderneming ermee gediend is. Een organisatie die goed doet (en echt meetbaar goed doet, met doelen die dichtbij zijn), daar werken mensen graag.

Keynote Astrid Huitink, directeur coöperatieve Rabobank

Astrid Huitink, directeur coöperatieve Rabobank

In een bevlogen betoog vertelt Astrid Huitink-Jacobs over hoe de Rabobank haar maatschappelijke rol pakt op tal van terreinen; op grote terreinen ook - en dat kán voor een bank van die omvang. In de samenleving ziet ze een neiging tot stellingnemen, in plaats van dialoog, terwijl alleen de dialoog ons echt verder zal brengen. Daar ligt een uitdaging!

Dan kun je maar één ding willen

Studenten Sjanneke Weideveld (Technische Bedrijfskunde) en Niek Dijkman (lerarenopleiding Economie) geven tenslotte hun terugblik op de minor Circulaire Economie. Als je hen hoort praten, kun je als student maar één ding denken: die minor wil ik ook gaan volgen!