Nieuwe game traint huisarts en triagist sneller te beslissen bij spoedzorg

Snel, nauwkeurig en veilig beslissen op de huisartsenpost en bij spoed in de dagpraktijk zorgt ervoor dat patiënten zo snel mogelijk de juiste (spoed)zorg krijgen. Hierdoor kan de doorstroming in de hele zorgketen efficiënter verlopen. Zeker bij de beperkte capaciteit die er is. Studenten van de HAN werkten mee aan de ontwikkeling van een triage game.

31976 hartslag monitor

De Triagegame.nl, een initiatief van Boukje van Dijk van het Radboudumc, is ontwikkeld voor en door huisartsen en triagisten die zich in dit beoordelings- en beslisproces (triage) willen verbeteren. Vanaf 15 maart is de Game online beschikbaar en wordt het ook opgenomen als vast onderdeel in de landelijke huisartsopleiding.

In het hoofdfase semester Serious Gaming (SEGA) hebben studenten Communication & Multimedia Design gewerkt aan een prototype. Dit deden ze samen met huisartsenopleiders van het RadboudUMC.

De Game

De Triagegame.nl is de eerste webbased en open source scholingsgame binnen de spoedzorg. Het is bedoeld voor iedere huisarts en triagist die het triageproces wil begrijpen of zich hierin wil verbeteren. De game is gebaseerd op de Nederlandse Triage Standaard (NTS). In de game leer je spelenderwijs en in een levensechte setting, hoe triage werkt, welke vaste criteria aan bod komen en wat potentiële valkuilen zijn.

Aan de slag

In de Game ga je als triagist aan de slag en word je meegenomen in de denk- en beslisroute van de triagist. Je wordt gebeld door een patiënt met een hulpvraag en stelt een aantal vragen (triage) om snel te bepalen met welke urgentie en door welke zorgverlener de patiënt moet worden gezien (of niet). Aan het eind van het gesprek krijg je de ‘score’ te zien; heb je de juiste vragen gesteld en de juiste vervolghandelingen ingezet?

De totale Game duurt ongeveer 60 minuten en kan steeds opnieuw worden gespeeld. Je kunt de Game op 3 levels spelen met op elk level vier patiënten. Tussendoor stoppen is ook geen probleem, de game “onthoudt” waar je bent gebleven op hetzelfde device.

Lees hier het volledige bericht op de website van het RadboudUmc of neem een kijkje op Triage Game!