Vluchteling Toufic: "Ik werd onderdeel van de groep, dat voelde veilig"

Toufic Al Arab heeft samen lessen gevolgd met International Social Work-studenten. “Ik werd onderdeel van de groep.” Als vluchteling wonend in Nijmegen zet hij zich om mensen te helpen. Ondanks de beperkte mogelijkheden.

368fe986-0cff-11ee-8919-02565807075b Een foto van Toufic Al Arab bij gastlessen voor mensen uit het AZC.

Ongeveer 1 jaar en 2 maanden is Toufic in Nederland. Nijmegen is de 6e plaats waar hij verblijft in Nederland sinds zijn vlucht uit Libanon. In zijn geboorteland hield hij zich bezig met Social Work. En nu hier, zet hij dat voort in projecten gelinkt aan de gemeenten Nijmegen en Arnhem.

Docent International Social Work Paul Zeeders heeft Toufic begeleid. “Samenwerken met vluchtelingen is een belangrijk onderdeel van de studie International Social Work”, vertelt hij.

Studenten ontmoeten, de HAN leren kennen en het verbeteren van vaardigheden zijn belangrijke drijfveren voor Toufic. “De lessen, het vak Sport & Spel, kan ik gebruiken om verschillende doelen te behalen met groepen mensen. Zoals teamwork versterken, leiderschap ontwikkelen en beter communiceren.”

Daarnaast wil hij iets nuttigs doen met zijn tijd. “Mijzelf nuttig maken, ik wil onderdeel zijn van de samenleving.” Op de samenwerking van de afgelopen weken kijkt hij erg positief terug. “In het begin was het even wennen, maar de studenten zijn erg open geweest.”

International Social Work werkt samen met het COA en geeft vluchtelingen de kans om lessen te volgen op de HAN in Nijmegen. Komend studiejaar, 2023-2024, is de ambitie om dit met een grotere groep voort te zetten.