Studenten van de lerarenopleidingen zetten zich in als ‘changemaker’ voor het onderwijs

Aranka, Tara en Inger zijn studenten bij de HAN-Lerarenopleidingen. Tijdens hun studie zetten zij zich ieder op hun eigen manier in voor verandering in het onderwijs. Aranka doet dat door VR, games en aardrijkskunde met elkaar te combineren. Tara en Inger doen dat door energie te steken in de Gender en Sexuality Alliance en de diversiteitscommissie.

57920 Stockbeeld interessegebied opvoeding en onderwijs

VR, games, aardrijkskunde en CKV combineren

Aranka van der Cruijsen is 3e-jaars student van de Lerarenopleiding Aardrijkskunde. Ze is momenteel, in haar minor Creativity and Art at Work, bezig met het onderzoeken van verschillende kunstvormen die ze later effectief in kan zetten in haar aardrijkskundelessen. Aranka past in haar stagelessen de mogelijkheden van Virtual Reality (VR) toe: “Ik probeer in m’n lessen het verschil te maken door in te spelen op de leefwereld van de leerlingen”, vertelt Aranka. In het geval van de klas van Aranka, betekende dit zich verdiepen in het computerspel Minecraft.

Portretfoto Aranka van der Cruijsen

Aranka combineerde Minecraft met VR, waardoor leerlingen zich onderdompelden in een andere wereld waar ze leerden over landmarks en herkenningspunten. Leerlingen onderzochten waarom een landmark gebouwd was en welke betekenis het had. Vervolgens gingen ze dit bouwen in VR. Leerlingen gaven achteraf een rondleiding in Minecraft over hun landmark en vertelden alle bijbehorende geschiedenis en geologische feiten. “Ik heb veel gehad aan de hulp van het iXperium bij de HAN, omdat zij veel kennis hebben rondom VR en mij geholpen hebben met het opzetten van dit project. Het fijne aan mijn stageschool Agora was, dat ik veel vrijheid kreeg om alles te testen en dat de leerlingen hier graag bij hielpen.”, vertelt Aranka.

foto van het computerspel Minecraft

Je eigen creativiteit de vrije loop laten en sparren voor nieuwe inspiratie is erg waardevol.

Gender en seksuele diversiteit

Tara Verwer en Inger Rijke zitten in het 3e en 2e jaar van de Lerarenopleiding Wiskunde en houden zich bezig met de HAN-brede ‘Gender & Sexuality Alliance’ (GSA)* en Tara ook met de diversiteitscommissie. In juni 2022 was een dialoogbijeenkomst ‘Seksuele en genderdiversiteit’ op de HAN. Vanuit die bijeenkomst is o.a. de HAN-brede GSA opgericht en voor de zomer heeft Tara ook de GSA Educatie opgericht. “Waar we vooral mee bezig zijn is het zorgen dat iedereen binnen de Academie Educatie zich veilig voelt om zichzelf te zijn. Als aankomende docenten vinden wij het belangrijk om een plek te creëren waar leerlingen in hun ontwikkeling zichzelf kunnen ontdekken”, vertellen ze.

selfie van Tara en Inger tijdens hun presentatie op de studiedag

Tara en Inger zien in hoe kleine veranderingen nu, van grote impact kunnen zijn op de toekomst. “Met de GSA Educatie hebben we op paarse vrijdag regenboogvlaggen opgehangen, paarse bandjes uitgedeeld en meer verteld over gender en diversiteit. We vinden het belangrijk om het gesprek aan te gaan met mensen over dit onderwerp en zo elkaar bewust te maken van de wereld om je heen.”, vertelt Inger. Tara probeert o.a. het verschil te maken door als ze zich voorstelt, haar voornaamwoorden te benoemen. In de uitleg tussen sekse en gender, en romantische en seksuele voorkeur, maken ze gebruik van het ‘gender bread’. Een visuele manier om o.a. inzicht te krijgen in de identiteit en de seksuele voorkeur van iemand.
[Bron: genderbread.org]

genderbread

Inclusief handelen kan per direct al en is ook belangrijk voor je collega’s.

Changemakers presenteren hun verhaal

Aranka, Tara en Inger hebben alledrie hun verhaal gepresenteerd op de HAN. “Het mooie was dat er zoveel verschillende mensen waren. Dat maakte dat alle ideeën die we met elkaar deelden over het gebruik van VR heel verrijkend waren.”, vertelt Aranka. Er zijn veel verschillende manieren om VR in te zetten. Zo kan het helpen om gespreksdialogen in VR te oefenen of kan je het gebruiken om je te verplaatsen in hoe iemand anders zich voelt. “De ideeën die ik heb gehoord klonken geweldig en ik vond het mooi om te zien hoe iedereen hun creativiteit gebuikte om tot die ideeën te komen.”, zegt Aranka.

Verbinding

De presentatie van Tara en Inger zorgde voor verbinding met de HAN. “Er zijn veel samenwerkingen binnen de HAN zoals de GSA en de diversiteitscommissie, maar ook buiten de HAN.”, vertelt Inger. De GSA heeft contact met de regenboogcommissie van de Gemeente Nijmegen die samen werkt met de Radboud Universiteit. Ook is de GSA in contact met Dito, een organisatie voor lhbtqia+ jongeren. Tara is positief over haar presentatie: “Het was heel leuk. De deelnemers waren geboeid en deden proactief mee. Ze hadden goede gedachten en vragen die op respectvolle manieren zijn besproken. We hebben allerlei nieuwe contacten gelegd. Het is fijn dat mensen weten dat de GSA er is en waar we ons mee bezig houden”.

Het onderwerp gender en seksuele diversiteit is zeker van belang omdat 20% van een groep uit gender of seksueel diverse mensen kan bestaan.