Bijzonder leerzame uitwisseling voor studenten van de Academie Educatie

Van 3 t/m 11 maart 2023 gingen studenten van de Academie Educatie op educatieve uitwisseling naar Marrakech en Haouz. Er waren in totaal 27 studenten mee verdeeld over groepjes van de Pabo en ALPO én van de Lerarenopleidingen Engels, Frans, Nederlands, Aardrijkskunde, Biologie en Economie.

potten met kruiden in Marrakech

Sinds 2010 komt de HAN naar Marrakesh voor deze uitwisseling. Vanwege de coronapandemie vond het project 3 jaar online plaats, maar dit jaar kon het eindelijk weer live doorgaan. De 27 studenten konden genieten van een gevarieerd programma: ze bezochten verschillende wijken van Marrakesh, ze beklommen een berg, volgden workshops bij Marokkaanse lerarenopleidingen, bezochten stagescholen van de Marokkaanse studenten en er werd quad gereden in de vrije tijd. De docenten zijn de laatste avond uitgenodigd voor een feestmaal bij de directeur van de Pabo thuis, waar ervaringen van de afgelopen week werden gedeeld met Marokkaanse collega’s.

studenten op quads in marrakech

Vriendschap en uitwisseling van cultuur

Zowel studenten als docenten deden verschillende inzichten op en zijn erg positief over de uitwisseling. Coördinator Masteropleiding Leraar Algemene Economie, en ESF-lid* Henk Delger vertelt: “Voor mij is het inzicht verder gegroeid dat het vertrekpunt van dit alles vriendschap is. Om met die vriendschap inhoud te geven aan onderwijs zonder grenzen en daarmee de basis zijn voor persoonlijke én maatschappelijke groei.” Studenten evalueerden iedere dag, bespraken hun leermomenten, wat ze verrasten en de overeenkomsten en verschillen tussen de Nederlandse en Marokkaanse cultuur. Het uitwisselen van cultuur werd o.a. gedaan door een muzikale en theatrale samenkomst waarbij er gedanst werd op Snollebollekes en Guus Meeuwis.

Samen dansen zorgde echt voor verbinding! Een ervaring die je als toerist niet meemaakt, maar nu via school toch mogelijk gemaakt wordt.

Bijzondere natuur

Studenten leerden naast veel over de cultuur ook veel over de natuur en dieren. Op dag 3 vertrok de groep naar het Atlas gebergte om een natuurwandeling te maken. Studenten Sylvie Dericks, Sharon Pastoor (Leraar Biologie) en Zeynep Dagdas (Leraar Aardrijkskunde) vertellen: “Onderweg zien we ontzettend veel sporen van allerlei dieren die leven in dit gebied, maar ook veel bijzondere vegetatie. Na een pittige klim van 1,5 kilometer bereiken we het eerste uitkijkpunt. Het uitzicht hier is echt prachtig! We zien één van de hoogste bergen van Noord-Afrika (Toubkal) met eeuwige sneeuw terwijl we van het zonnetje genieten.”

een berggeit in Marokko

Bezoek Marokkaanse stagescholen

Tot slot werden ook stagescholen van de Marokkaanse studenten bezocht. Student Sarah Kraehe (Pabo) bezocht de kleurrijke basisschool Oum Salama. Sarah vertelt: “In de klaslokalen viel het mij op dat er een bord aan beide kanten van het lokaal hing. Dit wordt gedaan zodat leerlingen achter in de klas zich even belangrijk voelen als leerlingen voorin de klas. De school is onder andere daarmee pedagogisch ingesteld.” Student Jill Rutten (Pabo) ging naar basisschool Mohamed Loufa. Jill: “Tijdens de rondleiding kregen we te horen dat zij ook speciale klassen hebben voor leerlingen met meer zorg. Zij volgen een traject om tot het niveau te komen van de leeftijdsgenoten om het reguliere onderwijs te mogen volgen.” Isa van der Plaat (Leraar Economie) bezocht Lycée Mohammad 6, een school/internaat voor leerlingen van 15-20 jaar. Isa: “Wat mij opviel is dat er veel interactie in de klas was en niet statig zoals ik had verwacht.”

• Basisschool Oum Salama
  • Basisschool Mohamed Loufa
  • Lycèe Mohammad 6
  • Basisschool Oum Salama
  • Basisschool Mohamed Loufa
  • Lycèe Mohammad 6

Ik vond het mooi en waardevol om te zien dat de Marokkaanse basisschool pedagogisch ingesteld is.

ESF*: Education Sans Frontières. Team bestaande uit Françoise Lucas, Henk Delger, Marnix van Meer, Jet de Jong en Cheryda Gemin.