Ambassadeur Marokko en burgemeester Arnhem trots op internationale studententeam HAN4L

Het internationale studententeam HAN4L doet 10 dagen mee aan een humanitaire studentenrally met klassieke Renaults 4L's waarvan de finishplek Marrakesh is. De Arnhemse burgemeester Ahmed Marcouch is bijzonder trots op dit studentenproject.

497664 Studententeam HAN4L voor het onderwijsgebouw Engineering en Automotive aan Ruitenberglaan 29

Vol enthousiasme vertelde hij er ook over aan de Marokkaanse ambassadeur Mohamed Basri. Dat wilde hij zien! Samen kwamen ze op vrijdagmiddag 10 februari naar een HAN Engineering en Automotive lab in Arnhem om het studententeam uit te zwaaien en hen veel succes te wensen!

Burgemeester Marcouch en Marokkaanse ambassadeur Mohamed Basri vinden het HAN4L project geweldig!

Van Biarritz naar Marrakesh

Onder grote belangstelling van de Marokkaanse delegatie, sponsoren, familie, vrienden, docenten en studenten zijn de 2 Renaults HAN4L en de uitverkoren equipes gepresenteerd. Zij doen mee aan de humanitaire 4L Trophy die op 16 februari start in het Franse Biarritz en op 26 februari eindigt in de Marokkaanse stad Marrakesh. Zondagochtend 12 februari is het team uit Arnhem vertrokken om op tijd te zijn in Parijs, de eerste stopplek.

Op het onthullingsevent was ook een gelikte terugblik te zien op de afgelopen edities van de rally. Verder hebben is een mooie en realistische toekomstvisie voor dit studentenproject geschetst, zelfs in samenwerking met studenten van HAN MORE (Modular Research Vehicle).

Kansarme kinderen helpen

Oude Renault4L's opknappen bij de HAN-opleiding Automotive is één belangrijk aspect. De jaarlijkse 4L Trophy is een andere. En de reis door Marokko van Tanger tot in de woestijn in Marzouga met meer dan duizend internationale studenten is helemaal een jongensdroom!

Prachtig, maar waarom ondersteunt burgemeester Marcouch uitgerekend dit studententeam met warme belangstelling?

Burgemeester Marcouch vindt het zichtbaar prachtig dat aan dit meerjarige studentenproject ook een sociaal aspect zit. Namelijk het helpen van kansarme kinderen in dunbevolkte regio’s van Marokko door het geven van onderwijsbenodigdheden en andere broodnodige zaken. Met dit project in het achterhoofd wil Marcouch ook graag een brug slaan tussen Nederland en Marokko, waarbij verdieping van de kennis van elkaars samenleving, cultuur en taal een boost kan krijgen.

497461 Marokkaanse ambassadeur Mohamed Basri neemt met burgemeester Ahmed Marcouch plaats in een van de HAN4L Renaults di9e meedoen aan de 4LTrophy

Coming of age

"De gang naar volwassen worden vindt vorm in deze reis. Met 2 oude Renaults 4 gaan de studenten in 5 etappes dwars door Marokko tot en met Marzouga, de stenen, wadi's en dunetten overwinnen, met aankomst in Marrakech. Deze zal niet alleen aangrijpend worden, maar ook een groots inzicht brengen bij de studenten: inleving", vertelt Marcouch.

"Ik stel mij voor dat deze jongens de komende weken gaan ondervinden hoe mooi Marokko is en met verwondering kennis gaan maken met de lokale bevolking. Want onderweg brengen ze in de provincie Errachidia - ook namens 'Enfants du Désert' en het Franse Rode Kruis - schoolspullen, voedsel en speelgoed naar geïsoleerde Marokkaanse kinderen. Zo zien de studenten ook hoe deze kinderen leven en opgroeien in de Marokkaanse Atlas en in de woestijn. Wie weet gaan de studenten begrijpen hoe zij elkaar en de kinderen helpen kunnen."

Volgens de burgemeester zijn hele genres gewijd aan deze indrukwekkende vorm van volwassen worden. "Ja, dat is de coming of age."

Trik Slama!

Of de burgemeester zelf al eens zo’n tocht door de woestijn heeft meegemaakt? "Nou, alleen op een kameel. Maar mijn coming of age staat levensgroot in mijn tienjarige kinderziel, sinds mijn vliegtuig uit landelijk Marokko voor het eerst landde op felverlicht Schiphol. Inderdaad was deze tijdmachine live changing."

Zowel de burgemeester als de ambassadeur wensen de studentendelegatie van HAN4L een mooie en leerzame reis toe. "Kom thuis als jongemannen met een groter hart en goede verhalen. Goede reis! Trik Slama!"

497662 HAN4L Renault rijdt door de woestijn van Marokko. HAN4L Renault drives in the desert of Morocco

Instagram HAN4L

Dankzij sponsor V-Tron is het team in staat om te laten zien waar de Renauls van HAN4L zich vlak voor, gedurende de rally en daarna (van zondag 12 februari t/m zaterdag 4 maart) zich bevinden, in totaal bijna 8.000 kilometer lang!

• Je kunt het team volgen via hun instagram account @HAN4L

Burgemeester Marcouch kwam ook al op 19 januari kijken naar de verrichtingen van het HAN4L team. Het leidde zelfs tot een nieuwsitem bij TV Gelderland.

HAN4L Renault met studenten Automotive Engineering rijdt onder een poort door, ergens in Marokko