Minder vwo'ers kiezen voor het hbo

Het is een 'vanzelfsprekende' route dat leerlingen van het vwo naar de universiteit gaan. De keus voor hbo of wo wordt vaak niet meegenomen in het studiekeuzeproces, maar is wel een serieuze optie. Waar ligt dit aan? Waarom overwegen ze het niet?

dfab1596-0cf9-11ee-979a-02565807075b studenten civiele techniek en bouwkunde studeren in het studielandschap

Waar ligt het aan?

Vaak ervaren scholieren druk uit hun omgeving. Ze willen voldoen aan de verwachtingen van hun ouders, docenten, decanen, maar ook aan die van hun vrienden en zichzelf.

"Ik heb het vwo toch niet voor niets gedaan."

De verwachting van scholieren is ook dat je een hoger salaris krijgt als je voor de universiteit kiest. Maar dit is afhankelijk van de studierichting die je kiest, niet in het niveauverschil.

Oorzaken uitvallers of switchers

Landelijk valt 1 op de 3 hbo-studenten uit in het eerste studiejaar. In het wetenschappelijk onderwijs is dat 1 op 4 studenten. Als reden wordt niet alleen de 'verkeerde' studiekeuze en verkeerde verwachtingen genoemd, maar ook het type onderwijs en begeleiding. Des te meer reden voor vwo'ers om goed uit te zoeken welk te onderwijs het beste bij hen past. Want daar draait het om bij de keuze tussen een hbo- of wo studie.

Samenwerking HAN & RU

Wisselstroom

In samenwerking met de Radboud Universiteit voeren we activiteiten uit om vwo'ers bewus te maken van de keuze hbo-wo. We willen hen stimuleren op onderzoek uit te gaan en te ontdekken welke onderwijsvorm het beste past.

Inmiddels is er een flyer ontwikkeld over de overeenkomsten en de verschillen tussen hbo en wo. Decanen kunnen de flyer ook aanvragen voor hun leerlingen bij  Radboud Universiteit- Team Studievoorlichting (024 - 36 12345 (optie 2)) of mail naar studievoorlichting@ru.nl. Vermeld hierbij ook het gewenste aantal flyers.

Het is ook mogelijk een workshop op school te organiseren voor vwo-leerlingen over de keuze hbo-wo. Kijk hieronder voor meer informatie!

voorlichting voor ouders, leerlingen en decanen

VWO studenten bij HAN@Connectr